Bouw van de Wolter Huisman

De mal gaat er uit.
De werkvloer met de mal wordt met dommekrachten op hoogte gebracht. Zo kan men de speciale tankwielen eronder zetten. De mal wordt voor de deur geduwd en met een trekker naar buiten getrokken. Daar zorgt een kraanwagen ervoor dat het hele gebeuren naar buiten getild wordt. Er moest even gewacht worden op een vrachtauto van Mulder Transport. Ondertussen weegt de kraanmachinist de mal met werkvloer en de meter geeft een gewicht aan van 8.500 kg. Toen Mulder transport er met de vrachtwagen was werd de mal er op geplaatst. Zo ging men door de smalle straatjes van Vollenhove richting de werf.

Bij de werf.
Hier werd eerst de werkvloer en de mal met de mobiele hijskraan van de vrachtwagen af op de grond gezet en werd de mal van de werkvloer opgehesen.
Er worden onder de mal stukken vilt doek over de hele werkvloer aangebracht, dit voor bescherming van het vacuümplastic wat hier bovenop onder de mal door werd aangebracht.
Voorzichtig liet men de mal zakken op het plastic en daarna werd de mal naar binnen gereden.

Prepareren sloep.
De mal moet eerst nog klaar gemaakt worden voor het bak proces. Er worden verschillende lagen over de mal aangebracht die nodig zijn voor dit proces.
Eerst worden er door de boot heen temperatuuropnemers aangebracht. Dit om de temperatuur te registreren en te zien of het wel goed gaat. Vervolgens komt er eerst een laag geweven stof omheen wat speciaal er voor zorgt dat er een juiste druk verdeling op het composiet geeft. Ook voorkomt dit dat de lijm, uit het composiet, er niet aan blijft kleven. Daarna een laag speciaal blauw plastic, deze zorgt er voor dat het vilt niet aan het stof gaat plakken. Het plastic hecht weer niet aan het stof. In dit plastic zitten kleine gaatjes om tijdens het vacumeren lucht door te laten wat tijdens het samenpersen uit de lagen composiet komt.
Hierna gaat er een laag vilt over heen. Dit vilt is er voor om als een soort van poreuze tussen laag te fungeren waardoor de lucht naar de zuigventielen toe gezogen kan worden tijdens het vacuümeerproces.

Vervolgens worden er door de boot heen, op het vilt, zuigventielen aangebracht en daar overheen komt het vacumeerplastic waar deze zuigventielen door heen steken en lucht dicht zijn afgeklemd. Dit bovengedeelte vacuümplastic wordt gesealt aan het gedeelte wat onder de mal door is aangebracht. Zo ontstaat er een dichte zak om de mal heen.
De verschillende lagen moeten allemaal ruim zijn aangebracht en goed in de hoeken, in de punt en in de kiel van de boot zitten. Zodat overal door de boot heen het composiet goed word aangedrukt. Dit hele gebeuren bepaald samen met de tijd van bakken en de juiste temperaturen de sterkte van de composiet. Hier hangt dus weer het hele slagings proces vanaf. 
Hierna worden alle zuigventielen met slangen aangesloten op een vacuümpomp en kan het vacumeren beginnen.

Tijdens het vacumeren worden nog alle kleine lekjes gedicht met tape.
Het vacuümeren gaat zolang door dat er een onderdruk is van minimaal 0,94 bar, dit kan wel 10 uur duren maar des te langer je vacumeerd des te stijver worden de lagen op elkaar gedrukt. Dan krijgt het materiaal echt de tijd zodat er alle lucht tussen de lagen uit is en des te stijver het word.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

eightenforty − = sevenenforty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.