Bouw van de Wolter Huisman

Bakken buitenkant romp.
Toen dit allemaal klaar was  kon het bakken beginnen.
Het bakken duurt een aantal uren en is als volgt in uit de volgende stappen opgebouwd;
De eerst 12 uur op 40 graden, de volgende 3 uur op 60 graden. Voor een goede uitharding moet het materiaal daarna 12 uur een temperatuur hebben van tussen de 90 en 100 graden.
Dit proces gebeurd op de werf altijd in het weekend omdat er anders die dag niet in deze hal gewerkt kan worden. Met de ervaring die deze mensen al hadden van andere bak cessies werd er rustig afgewacht.

Echter tot grote schrik, nadat er enige tijd verstreken was, werd het temperatuur log gecontroleerd. Er werd geconstateerd dat de romp de benodigde temperatuur niet gehaald had. Deze was niet hoger dan 45 graden gekomen terwijl dit 12 uur lang minimaal 90 graden had moeten zijn.
De eerste bak sessie of te wel Quar cyclus was niet goed gegaan maar nog niet mislukt, echter het chemische proces van uitharding was al wel begonnen.
Wat was hier nu de oorzaak van? Die moest gezocht worden in het feit dat de mal bestaat uit een gigantische massa van hout. Deze massa absorbeerde al de warmte en kon het composiet niet op temperatuur komen.

Daarom weten wij nu dus dat er met zo’n grote mal niet gewerkt kan worden. Het werkt eenvoudig weg niet. Er moest snel en oplossing gevonden worden, er werd overleg gevoerd met de experts en die opperden om van de mal als het ware een mini oven te maken.
De mal werd afgedekt met platen hout en isolatie en er werden regelbare föhns boven op en door heen gestoken Dit verdeelt over de lengte van de boot.
Vervolgens werden de föhns aangezet en binnen no time was de romp op temperatuur en werd de romp bij de juiste temperatuur gebakken. Het resultaat zag er goed uit, en de mal kon weer terug naar de werkplaats in de kippenschuur voor de verdere opbouw. De kraan, vrachtwagen en alle mensen werden weer opgetrommeld om de mal naar de schuur terug te brengen.
Een nog bijkomend voordeel was, nu we wisten dat dit gelukt was, de mal hoefde niet meer vervoert te worden naar de werf.

Schuim.
Toen de mal weer binnen gebracht was en weer op de plek stond werd deze weer geheel waterpas afgesteld. Dit om exact dezelfde vorm te houden. Alle materialen van het bakken werden verwijderd en men kon weer verder.
Er werd begonnen met het verder afwerken en opvullen van het schuim wat tussen de binnen en buiten kant van de romp zit. Ook dit moest met een föhn in model gemaakt worden.

Het werd gelijk met epoxy er in gelijmd. De lijm werd er op aangebracht, het schuim werd op zijn plaats goed aangedrukt. Deze delen werden gevacuümeerd en zo kon er totaal geen luchtbelletje meer tussen zitten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

fourenninety − = ninety

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.