Bouw van de Wolter Huisman

Moby Dick 2.
De koppen werden bij elkaar gestoken en er werd gekeken wat de opties waren.
Nu wilde het geval dat de broer van stuurboord slagroeier Jan Rein de Wit, scheepsbouwkundige ingenieur is. Deze Gerrit de Wit is werkzaam bij Royal Huisman Shipyard te Vollenhove. Zij bouwen zeer luxe zeiljachten en schepen. Voor meer informatie kunt u kijken op http://www.royalhuisman.com/. Zo kwam het balletje aan het rollen.

Met al de kennis die voorhanden was werd er getekend en gerekend en werd door Gerrit de Wit (op foto tekenaar op homepagina Royal Huisman) en Bart Bijma (een hoofduitvoerder bij Royal Huisman Shipyard) naar eigen inzicht een nieuwe sloep ontworpen welke was afgeleid van het whalersloep model.
En zo bouwden ze vervolgens in de winter van 1989/90, in eigen beheer, een nieuwe sloep van 10 mtr lang. Elk materiaal deel was van aluminium en werd maar 3 mm dik. Er was plaats voor 10 roeiers. Toen deze klaar was werd de sloep gedoopt door een kleindochter van Wolter Huisman en kreeg de naam “Moby Dick 2”.

Waarom aluminium? Wel in die tijd waren er al aardig wat sloepen. Er deden toen der tijd al zo’n  85 mee aan de H.T. race (Harlingen-Terschelling). Deze wedstrijd was in 1974 begonnen tussen 2 zeevaartscholen en is uitgegroeid tot een groot sloeproeievenement.
Deze sloepen, welke aan de start verschenen, waren hoofdzakelijk van overnaads hout of van geklonken plaatstaal gemaakt. Ook had je de echte polyester reddingsloepen die in de grote vaart gebruikt werden.
Deze wedstrijd staat heden dan ook bestempeld als een wedstrijd of prestatie tocht voor authentieke sloepen met een maximum van 130 deelnemers.

Je kon toen nog niet zoals nu een mal gaan huren en tekeningen kopen en een sloep van polyester bouwen zoals de Kuiken sloepen van tegenwoordig. Ook de kennis, het hebben van materialen en machines om dit te bouwen waren niet zomaar voor handen.
Wilde je in die tijd een lichte en snelle boot bouwen dan maakte je deze van aluminium. Omdat dit metaal lichter was dan hout en het een traditionele bouwwijze had.
In ons geval telde natuurlijk ook mee dat wij contact hadden met Royal Huisman Shipyard. Tevens werkten er op deze werf enkele kennissen van ons. Ook had Royal Huisman Shipyard naam gemaakt in het bouwen van aluminium jachten.
Daardoor lag het voor de hand dat wij de Moby Dick 2 en de latere Moby Dick van aluminium gingen bouwen.

De Moby Dick 2 was zo ontworpen dat deze sloep zowel op snelheid als op handicap een wedstrijd kon winnen. Dat dit zo uitkwam bleek wel in de jaren daarna. In 1991 gingen wij er prijzen mee winnen op snelheid, in het algemeen klassement en in de verschillende categorieën van die tijd.
Bijvoorbeeld tijdens de Harlingen –Terschelling race van dat jaar werd snelste tijd neergezet en na berekening van de handicap werd er ook in het algemeen klassement de eerste plek behaald. Dit was nog niet eerder gepresteerd. Zo volgden er meer wedstrijden.
Zo gingen de jaren voorbij, maar de concurrentie zat ook niet stil en er werden nieuwe sloepen gebouwd. Deze werden van nieuwere en nog lichtere materialen gemaakt zoals polyester of strong plank. Zo werd de concurrentie steeds groter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

68 − eightenfifty =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.