Bouw van de Wolter Huisman

De sloep bleef dus op het terrein van Royal Huisman Shipyard en werd op zijn kop op bokken gezet. De sloep werd eerst grondig opgeschuurd voor de goede hechting van de grondverf.
Daarna werden er een paar lagen grondverf opgespoten omdat het composiet veel grondverf absorbeerde.
Natuurlijk werd er tussendoor geschuurd en werd er een laagje finish plamuur opgespoten.
Omdat de sloep zo “strak” en glad was, hoefde er nagenoeg geen plamuur op om oneffenheden bij te werken. Hierna werd de sloep aan de buitenkant zo glad als een bel geschuurd.  De lijn voor het onderwater gedeelte werd afgeplakt. Hier werd een harde beschermlaag opgespoten met daarover heen de anti fauling laag.
De sloep werd gedraaid en de boorden van de sloep werden glad geplamuurd en daarna geschuurd. Dit gebeurde natuurlijk allemaal met de grootste precisie die ze daar gewend zijn.
Dit was ook het moment om de uithouders, twee aan elke kant, er in te lijmen. Deze konden toen meteen helemaal afgewerkt worden en in een keer mee gespoten worden.

Ook werd er voor de ophanging van het roer, de benodigde bevestigingen geprepareerd.
Toen alles weer geschuurd was werd de buitenkant in de voorlak gespoten. Daarna werd er weer geschuurd. Toen dit klaar was werden er 2 lagen hoogglans lak opgespoten in de kleuren van hoofdsponsor, de Europeesche Verzekeringsmaatschappij.

Hierna was de binnenkant aan de beurt. Voor een goede hechting werd ook deze eerst geschuurd. De grondprimer werd er met een roller opgezet.
Dit omdat er veel hoekjes en gaatjes zijn. Ook de doften en voetsteunschotjes zorgen voor veel onbereikbare plekken. Tevens zit er veel ruw materiaal en dit absorbeert veel verf. Dus het gaat het sneller met de roller. Hierna werd er aan de binnenkant de lak opgezet.
Toen deze droog was werden er in de romp, in de daarvoor aangebrachte uitsparingen, gaten gezaagd voor de zelf lozers. Als er water in de sloep staat zet je deze onder het varen open en dan loopt het water er automatisch uit.
Vervolgens was de buitenkant weer aan de beurt en werd er met een sjabloon de naam op de boeg gespoten. De bies werd met goudkleurige verf er heel precies opgespoten.

Gaandeweg werd het duidelijk dat de naam Orca niet op de boeg zou komen. Het werd nu alleen nog gebruikt als project naam. Jan van Urk gaf aan dat wij de sloep moesten gaan vernoemen naar een man waar de vereniging heel veel aan te danken heeft.
Met instemming van alle partijen werd de naam Orca veranderd in Wolter Huisman.
Dit is de inmiddels overleden oprichter van Royal Huisman Shipyard te Vollenhove.
Deze naam staat ook op een speciale manier op de sloep. In Wolter Huisman zijn eigen handschrift is de naam op de sloep gezet.
 
Hierna werd met een sjabloon de slogan van de sponsor op de zijkant gespoten.
Met grote witte letters: goed verzekerd met de Europeesche.
Dit was ook een heel secuur werkje. Het moest er recht op komen, de letters moesten ook weer opgeschuurd worden, dan de hele sloep weer afplakken en daarna spuiten en alle plastic en papier weer verwijderen.
De verfklus was bijna klaar, wat nog moest gebeuren was de anti fauling laag op de onderkant. Alles werd weer afgeplakt en daarna werd er de anti fauling op gerold.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− two = 1

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.