Bouw van de Wolter Huisman

Het was een plaatje geworden, een schitterend resultaat! Gerard Lok deed zijn reputatie eer aan en had goed werk geleverd.
Het was zoals eens iemand zei: close to  perfection!

Het roer.
Het roer maken ging niet zonder slag of stoot. Dit moest al doende uitgevonden worden hoe het allemaal gemaakt moest worden.
Zoals zo vaak ging het hier en daar eerst mis of werd het beoogde resultaat niet behaald. Eerst werd er een ontwerp gemaakt waar de vorm erg belangrijk van was. Het roer moest zo effectief mogelijk, licht en compact zijn en natuurlijk zo weinig mogelijk weerstand geven.
Toen dit klaar was werd er eerst weer een aparte mal van MDF voor gefreesd. Hierin gingen weer drie lagen met composiet. Daarna weer vacuümeren en toen het gebakken worden.
Dit werd twee keer gedaan zodat je twee “schellen” krijgt. Deze “schellen” zet je tegen elkaar en dit vormt zo het roer.
Vervolgens werden er twee platen schuim van de juiste dikte op elkaar gelijmd. Dit vormde de binnenkant van het roer. Er werden houten malletjes gemaakt van de rondingen van het roer. Dit werd gedaan door de tekening op triplex te plakken en dit weer uit te zagen. Met deze mallen werden de juiste rondingen in het schuim geschuurd zodat het schuim exact in de composietschellen paste. Voor de ophanging van het roer werd er een gleuf in het schuim aangebracht waar een glasfiber pijp in geplamuurd werd.

Voor de bevestiging van de helmstok werd er bovenin een massief stuk composiet gelijmd.
Er werd een contramal gemaakt zodat alles op elkaar in de mallen gelijmd en opgeklemd kon worden.
Toen het roer uit de mal kwam werd deze bijgeslepen en geschuurd, vervolgens geplamuurd en superglad geschuurd waarna deze werd geverfd.
Ook werd voor het roer een helmstok met bevestiging op maat gemaakt. Als materiaal hiervoor werd carbon gebruikt zodat het een vloeiend geheel werd.
De lagertjes er in en het roer was klaar voor gebruik.

De afbouw.
Nu de sloep geverfd was moest deze compleet gemaakt worden.
De in de boorden aangebrachte carbon pijpjes, waar de dolpotten in kwamen, moesten schoongemaakt worden. Daar ging de ruimer door heen en werden de kunststof lagerbussen in gezet. Daarin kwamen dan weer de titanium dollen. De voetsteunen waar de roeiers de voeten op vast zetten werden van aluminium platen gemaakt. Deze werden gezet, gezaagd, geschuurd en gespoten en voorzien van banden van klittenband. Dit om de voeten vast te kunnen zetten.
Deze voetsteunen werden gemonteerd op carbon pijpen. Zo gemaakt dat ze verstelbaar zijn voor de ideale houding van de roeier. Dit alles werd in de boot, op schotjes van de voetsteunen, gemonteerd.
Drankfleshouders werden aan de zijkant bevestigd, kikkers er opgeschroefd, het log met toebehoren enz. enz.
De sloep werd helemaal compleet gemaakt met vlag en geusje, stootwilgen, anker, hoosvaten, sleep en aanmeertouwen en wat nog meer verplicht is voor een wedstrijd sloep.
Hij was klaar voor de doop die op vrijdag 25 mei om 17.30 uur stond gepland.
Daarna kiest hij het ruime sop en gaat doen waar hij voor gemaakt is, hard varen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twoenseventy − 65 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.