Bouw van de Wolter Huisman

De start werd gemaakt  in de laatste maanden van 2005. Heelveel teken, denk en ontwerpwerk werden er verricht door Bart Bijma en Gerrit de Wit. Uren zaten ze knie aan knie schetsen te maken, ideeën op papier te zetten en oplossingen bedenken. Deze werden weer uitgewerkt in  het kantoortje van Gerrit de Wit waar je uitkijkt over de voormalige Zuiderzee.
Ze kregen ook weer ontwerpadviezen van de top designer Pieter Beeldsnijder. Telkens als er iets was getekend ging dit naar Pieter Beeldsnijder die dit dan weer bekeek en keurde en verbeteringen aangaf wat dan weer door Gerrit de Wit werd uitgewerkt.
Uiteindelijk was het definitieve ontwerp klaar en moest het hele model van de boot in de computer ingevoerd worden. Ongeveer 200 uur computer werk werd er verricht en men kon eindelijk starten met de bouw van de mal.

Het plan was om de sloep in een keer, compleet in een mal te maken. Deze mal moest zo glad zijn zodat er geen gram plamuur op zou gaan. Ook moest dit in een keer goed gaan anders zou het project vele malen duurder worden.
Deze wijze van bouwen wordt in de regel alleen toegepast voor het maken van kleine objecten zoals kozijnen, deuren en luiken. Het werd niet toegepast op zulke grote dingen. Later bleek dus waarom dit zo was. De grote van de mal zorgde ervoor dat er teveel warmte geabsorbeerd werd waardoor de rest niet op temperatuur kwam.
Normaal wordt er een boot (model) op spanten gemaakt, de vorm dus, en daar wordt een mal van getrokken die dun is en van materiaal wat niet meer werkt of krimpt. Daar wordt dan de definitieve boot mee gemaakt.
Je maakt in feite twee boten waarvan je de eerste weg gooit, maar zoals gezegd was daar het budget niet voor. Om een boot van 10 meter te maken is een grote mal nodig die maar één keer gebruikt zou gaan worden, er werd dus gekozen voor een goedkoop materiaal nl. MDF wat ook zeer makkelijk te verwerken is.
De mal werd 10.30 meter lang, 2.30 meter breed en kreeg een hoogte van 1.30 meter.

Hierna wordt een verslag beschreven van de werkzaamheden die achtereenvolgens zijn uitgevoerd en hoe het allemaal gegaan is.

De bouw van de mal.
In de 2de week van februari 2006 werd er gestart met het maken van deze mal, elke week ging er een groep van de vereniging een paar keer naar Royal Huisman Shipyard in Vollenhove om platen MDF op elkaar te lijmen. Er werd lijm aangemaakt en met grote rollers aangebracht op de platen. Deze platen werden op elkaar gelegd en zo werden er 7 platen per keer op elkaar gelijmd. Dit was de dikte van 1 laag. Deze ging dan 12 uur onder een verwarmende pers.
Zo werden er 40 pakketten gemaakt van 7 op elkaar gelijmde platen.
Toen deze klaar waren konden ze naar de frees afdeling van Huisman, om daar door een zeer speciale 5 assigefrees bewerkt te worden. Zo werd het model uit het MDF blok gefreesd.
Omdat het frezen erg lang duurde werd dit ’s nachts gedaan. Eerst ruw daarna werd dit dan ’s morgens gecontroleerd en als het model goed was werd dit stuk nog eens fijn nagefreesd. Zo werd alles zo glad mogelijk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− four = four

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.