Als eerste in Terschelling.

21-05-2004
Wie zijn historie niet kent kan niet in de toekomst kijken, aldus de stuurman Tiemen Romkes. Dat is wat er afgelopen vrijdag gebeurd is. Een herhaling van de Harlingen Terschelling Race (HT) van 1990. Toen kwam de Moby Dick II, nu de Jan van de Berg ook onder zware omstandigheden als eerste in de haven van Terschelling aan.

De vrijdag na Hemelvaartsdag staat bekend als de dag dat de HT geroeid wordt. Weer of geen weer, deze wedstrijd gaat meestal door. Ook nu klonk om 13.30 uur het startschot van deze 34 kilometer lange tocht die al weer voor de dertigste keer wordt gehouden. Het startschot werd gegeven door de scheidende voorzitter van de Federatie Sloeproeien Nederland, Wim Padmos. In totaal deden er 140 sloepen mee.  
   

 

 

De Jan van den Berg zoals u hem niet vaak zult zien. En een gezellige drukte met al die sloepen.

 

Alleen de stuurman, Tiemen Romkes, heeft deze race al verschillende keren geroeid maar dit was ook al weer een jaar of 10 geleden. Voor de roeiers zou dit een geheel nieuwe ervaring worden. Een ervaring met zout water en het roeien over een open zee. De HT race is de race in Nederland en wordt niet voor niets de Koninginnen race genoemd. Die moet je een keer geroeid hebben. Nu, met de van de Visserijschool  in bruikleen gekregen Jan van den Berg, konden zij eindelijk deze race weer roeien.  

  Warm roeien in de haven van Harlingen.  
De start verliep zeer moeilijk. De Jan van den Berg had startnummer 93 en moest om 14.15 uur starten, tezamen met 9 andere sloepen. Het strak over het water gespannen start touw heeft tien zij touwtjes dus voor iedere sloep een touw. Door de harde wind (windkracht 4 a 5) en deining kwam de Jan van den Berg dwars op de startlijn te liggen.

Alleen door de bakboord roeiers hard te laten roeien en het start touw tot snijdends toe stevig vast te houden, kon de stuurman met veel moeite de sloep recht krijgen. Onder tussen telde de speaker af. Nog tien seconden tot het startschot. Net voor het startschot lag de Jan van den Berg goed recht en de race kon beginnen.

   Route kaart.

Op de volgboot Orca, met aan het roer Ynze Scheffer, zien de supporters de Jan van den Berg als eerste de haven uit komen om direct de jacht te maken op de eerder gestarte sloepen.

Meteen wordt de Jan van den Berg als het ware besprongen door de golven die van stuurboord zijde op de sloep aan komen stormen. De roeiers raken direct doorweekt van het zoute water.  

  Net buiten de haven van Harlingen.  

 

Wat een golven, wat een wind en wij zijn nog maar net de haven uit en ik ben al kletsnat. Wat bezielt mij eigenlijk om hier aan te beginnen?! Een klap water en je staat weer bijna stil. Elke golf moet overwonnen worden. Is dit nou de Koninginnen race?Is dit nou de roeiwedstrijd waar iedereen het over heeft?Is dit nou de race die je als roeier een keer geroeid moet hebben? Waar doe ik dit voor? Niet om de eer, want je eindigt toch ergens tussen de meute in.  

 

   
De eerste sloepen worden rap ingehaald. Gebruik makend van het tij zweept de stuurman zijn roeiers steeds weer op. Hoe sneller zij het eerste stuk overbruggen hoe minder zij last krijgen van het later in de wedstrijd kerende tij. De grote sloepen hebben het nu nog zwaarder. Zij hebben een breder vlak waar de golven tegenaan slaan en worden continue dwars geworpen. De Jan van den Berg snijdt prachtig door het water en kan zo mooi de ideale lijn volgen. Menige sloep wordt zo ingehaald en bij elke sloep geeft dit telkens en extra stoot adrenaline. Ynze Scheffer, meet vanaf de volgboot de snelheid en constateert dat deze mooi constant blijft. De roeiers blijven het slagtempo van 29 slagen per minuut goed vast houden. Het resultaat, van het met slechte weer trainen op het IJsselmeer, werpt nu zijn vruchten af.  

 

Twee uur voorbij. De meeste wedstrijden duren niet langer dan twee uur. Het weer verslechtert ook nog. Bij de meeste wedstrijden sta je nu onder de douche. Mijn handen beginnen pijn te doen van de blaren en het zoute water. De man met de hamer begint harder te slaan. Toch blijft die stuurman schreeuwen. ?Man houd je kop toch een keer!? Ik wil stoppen. Maar ik ga door! Roep Ynze want ik kap er mee! Laat mij uit die sloep! Ik doe het niet want ik zal, ik wil en ik moet deze race afmaken.

 

Windkracht 4 – 5 geeft wel mooie foto's.  
De supporters op de volgboot van Ynze Scheffer blijven schreeuwen want nu is het er op of er onder. Na twee en half uur roeien zien zij dat er nog een sloep of zes ingehaald moet worden om als eerste in Terschelling aan te kunnen komen. Zij schreeuwen dit naar de roeiers en dit geeft weer dat extra zetje om het tempo vast te houden. Het beroemde Schuitegat komt in zicht en hier moet je vroegtijdig doorheen want anders blijf je door wind en stroom echt steken. De laatste sloep die voor het Schuitegat wordt ingehaald is een sloep van de Marineschool uit Den Helder met 12 roeiers. De stuurman van de Jan van den Berg, groet deze sloep door met de Urker vlag te zwaaien en schreeuwt ondertussen dat deze roeiers uit Urk komen.

 

Dan, plotseling, schreeuwt slagroeier Harm Post dat de Azorean High op komt zetten. De snelle concurrent van de Moby Dick. Deze sloep, die in de laatste startgroep gestart is, wil natuurlijk ook als eerste in Terschelling aankomen. Maar daar is dan toch het Schuitegat. Het tij is al aan het draaien. Het wordt nog zwaarder.  

  De stuurman blijft maar schreeuwen. Wat is er nou weer. Ik doe toch mijn best. Ik zit er gewoon doorheen, laat me toch. Hij schreeuwt tegen mijn buurman. Die zit er ook doorheen. Ik moedig hem aan. Ik die er doorheen zit ik moet hem uit het dal halen. Dat zal wat worden. Nu dat Schuitegat nog. Wat is dat zwaar. Die Azorean High, moeten wij voorblijven. Zie die boeien eens schuin staan van de stroming. Wat blijft die boei trouwens lang in het zicht. Ik MOET harder trekken. Ik moet!  
Het Schuitegat is het zwaarste stukje. Zo vlak voor Terschelling krijgt men het tij en de wind tegen. Ook is het hier erg ondiep. Op sommige plekken staat er nog geen 50 cm water. De HT commissie zet mensen op deze droge plekken neer. Zo kunnen zij iedere sloep waarschuwen voor de droogtes en lopen deze minder kans om vast te geraken. Het vordert langzaam maar de Azorean High komt ook niet dichterbij. Die hebben het op dit stukje ook moeilijk.  
Door de lage waterstand moet Ynze Scheffer met zijn boot een andere kant uit. De roeiers moeten op het zwaarste gedeelte het helemaal zelf doen. De stuurman blijft aanmoedigen zodat de haven langzaam maar zeker dichterbij komt. Op het strand en de havenhoofden staat het al reeds zwart van de mensen.   Alleen verder. 

 

Ik kan niet meer, geloof me nou. Mijn rug is kapot Ik heb geen vel meer op mijn handen. Mijn gat ligt open.Wat bijt dat zoute water. Ik kan niet meer. Ik doe dit nooit meer, hoor je me?nooit! Wat schreeuwt die stuurman nou weer. Man wees eens stil. Wat hoor ik! Wat hoor ik toch door de wind flarden heen??? gejuich. Het is toch niet waar! Het is nog maar een stukje. Dit? dit ga ik halen!  

Het publiek op de kant ziet een strijdende Jan van den Berg. De roeiers willen als eerste aankomen en dit gaat lukken ook. Al zwaaiend met de Urker vlag, stuurt de stuurman de Jan van den Berg, de haven van Terschelling in.  

Of ik met vleugels roei. Dat gejuich en getoeter van boten dat doet je wat .Daar doe je het voor. Dit was het waard! Kijk die stuurman eens als een dolle man staan zwaaien met die vlag. Daar is het finish signaal. Ik ben KAPOT! Laat mij hier maar liggen.

 Het was zwaar deze reis. Drie uur negentien minuten en 18 seconden duurde deze zware tocht. De roeiers kwamen daarmee als eerste in de haven van Terschelling aan. Met deze tijd werd een 17e plek in het Algemeen Klassement behaald.
Uitslag dames

Uitslag heren  

 

Of ik mee doe volgend jaar? vraagt de stuurman aan mij. Ik weet het nog niet maar ik denk van????Wel! 
  De bami wordt even vakkundig warm gemaakt.  
 

Twee stuurmannen.

 

Links Ynze Scheffer en rechts Tiemen Romkes.

 

Ynze, bedankt!  

En of dat smaakt. Die bami en een koud biertje.  

Volle kracht weer terug naar Harlingen.

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− 1 = one

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.