Nieuws en wedstrijden

Belgisch avontuur.

28-08-2004
Driehonderd kilometer rijden voor een wedstrijd doe je niet elke week. Maar de leden van Vereniging Roeiploeg Urk wilden wel eens weten hoe onze zuiderburen eigenlijk een roeiwedstrijd organiseren.

Als men de snelweg maar volgt dan kom je er vanzelf en dat bleek ook wel de afstand werd met een rustpauze in zo?n vier uur overbrugd. Aangekomen bleek dat alles perfect georganiseerd was. De sloepen lagen in No Time in het water en men kon met de voorbereiding beginnen.
 

 Derrek slaapt de slaap der gerusten. Eenmaal in de sloep ontwaakt de tijger in hem.
 

Een mobiele kraan zorgde voor het laden en lossen van de sloepen. De kraanmachinist zorgde er ook voor dat wij eerder naar huis konden vertrekken.

 

  Marja bereid zich voor door een kilo Belgische bon bons klaar te leggen.
Bij het palaver werd route uitgelegd die eerst over de ringvaart ging om daarna de binnenstad in te gaan. De finish was in hartje van het mooie Gent. Ook werd er te gelijker tijd een vletten wedstrijd gehouden. Vletten zijn eigenlijk gewoon ijzeren roeibootjes waarin 4 personen en een stuurman zitten. Deze zouden een kortere route aanhouden om zo gelijk tijdig met de sloepen bij de start aan te komen.
De te volgen route.  

Er deden meer vletten mee dan sloepen. Zeven sloepen hadden zich aangemeld voor deze wedstrijd. Dikke Bertha (H) en de Moos (D) uit Amsterdam, Carolus Quinto (H) en de Pegasus (H) uit Gent, Hogeschool Utrecht (H) waar de Urker Gijs Cretier bij roeit, de Jan van den Berg (D) en de Moby Dick (H).
De sloepen starten om de 3 minuten. Na de jachthaven kwam men op de ringvaart. Vijf kilometer had men om zonder problemen in te kunnen halen daarna zou, door de nauwe grachten en bruggetjes, zeer moeilijk worden. De Moby Dick, die als laatste startte, had de opdracht om op dit stuk alles in te halen want anders was men overgeleverd aan de bereidwilligheid van de andere sloepen of zij aan de kant wilden gaan. Voor deze snelle sloep was deze opgave echter geen probleem. De dames van de Jan van den Berg hadden wat meer moeite om alles op dit stuk in te halen.
 

De start van de Moby Dick vanuit de jacht haven.
De Moos en de Pegasus waren geen probleem maar de Carolus Quinto dook net voor de Jan van den Berg de nauwe grachten in. De dames hadden nog een kilometer voordat de aan beide kanten gelegen woonboten de gracht versmalden. Het geschreeuw van de beide stuurmannen galmde tussen de oude woonhuizen. Want ook de stuurman van de Carolus Quinto zag het gevaar aankomen. Hij wilde deze kilometer voorblijven op de Jan van den Berg. Het werd een gevecht om elke centimeter. In de hitte van de strijd konden de dames niet gaan drinken er moest worden doorgevochten. Langzaam maar zeker kwamen ze langszij en net voor de versmalling kwam de Jan van den Berg voor de Carolus Quinto.
Er werd snel gedronken want de kracht moest er op gehouden worden. De Carolus Quinto gaf het niet zomaar op. De gracht werd weer wat breder en zij kwamen weer opzetten. De stuurman bleef de dames op jutten. Zij moesten het volhouden tot de eerste brug. En weer werd er uit alle macht geroeid. Er werd flink vaart gemaakt omdat onder de brug niet geroeid kon worden. De Jan van den Berg was als eerste bij de brug en schoot er met een flinke snelheid onder door. Bij de Carolus Quinto ging het iets moeilijker en moest na deze brug al weer een paar meter prijs geven. De versmallingen en bruggen volgden elkaar in een snel tempo op. Ook waren er bruggetjes waar men moest bukken om er onder door te kunnen komen. Waar de dames niet konden roeien probeerde de stuurman de Jan van den Berg onder deze lage bruggetjes door te trekken.
 

De Moby Dick op weg naar de laatste de brug voor de finish.
Niet alleen woonboten versmalden de grachten maar ook stukken riet , rondvaart bootjes en drijvende houten beelden. Inmiddels was de Moby Dick, die zo?n twee meter langer is dan de Jan van den Berg en daardoor het een stuk moeilijker had, door goed samenspel van de stuurman met zijn roeiers al bijna bij de finish. Toen een half gezonken beeld roet in het eten dreigde te gooien. In volle vaart knalden de Moby Dick er tegen aan. Het bleef gelukkig bij een flinke deuk in de super dunne huid zodat men gewoon verder kon roeien. De Moby Dick finisht bij oude koopmanshuizen, kathedralen, burchten en heel veel publiek in een tijd van 1 uur en 10 minuten.
De roeiers van de Moby Dick wachten op de dames roeisters van de Jan van den Berg.  

De dames van de Jan van den Berg vergroten hun voorsprong op de Carolus Quinto. Zij finishten net na de Dikke Bertha in een tijd van 1 uur en 25 minuten.
 

Finish van de Jan van den Berg.
Door de smalle en ondiepe doorgangen werd het toch nog een pittige wedstrijd van hollen en stilstaan. Kortom een mooie race in een mooie stad. Voor het echte werk gaan de heren en dames aanstaande zaterdag naar de Maasrace in Rotterdam. Deze race die tijdens de wereldhavendagen wordt gehouden wordt alweer voor de tiende keer georganiseerd. Deze race staat bekend om zijn stroming en hinderlijke golfslag aan het eind van de race
De uitslag van de Slag om Gent.
   

 

 

 

0

Voeg een Commentaar


seventy four − = seventy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.