Nieuws en wedstrijden

Gevecht om Alkmaar.

02-10-2004
In Alkmaar werd voor 12e keer de Victory sloepenrace geroeid. Dit roeisloep evenement wordt ieder jaar naar aanleiding van de viering Alkmaar ontzet georganiseerd door de 8 Oktober Vereniging "Alkmaar Ontzet".

Deze race is afgelopen jaren explosief gegroeid vooral nu dat deze genomineerd is voor het landelijk klassement. Waren het meestal een stuk of 50 sloepen die er meededen. Afgelopen zaterdag waren het er 77 die allemaal door de nauwe grachten van Alkmaar moesten. Dit zou een waar spektakel worden. 

 

Hoe bedoel je vroeg? Het was zelfs donker!
16 kilometer moet te doen zijn maar niet als er in de loop van de week er door ziekte vaste waardes van de ploeg uitvallen. Zelfs Jan Romkes, de stuurman van de Moby Dick, moest zich wegens ziekte afmelden. Reserve roeiers werden opgetrommeld en stuurman Tiemen Romkes, die de Jan van den Berg zou sturen, stapte over op de Moby Dick terwijl gelegenheids stuurman Freek Pereboom de dames onder zijn hoede zou nemen. Dit zou voor Freek de aller eerste keer zijn en dan meteen in een wedstrijd met zoveel nauwe doorgangen en opstoppingen. Een ware vuurdoop voor hem.

 

Een lange rij voor de laad en los kraan.
Eindelijk aan de beurt.   
77 sloepen lossen en laden met 1 kraan vergde wat tijd en zorgde nogal voor oponthoud.

Nadat een ieder in het water lag werd er, na de inschrijving, warm geroeid naar de binnen stad van Alkmaar waar de start plaats vond. Door de vele aanmeldingen was de eerste start pas om 10.40 uur en werd door veel publiek gadegeslagen. Om de twee minuten startte er drie sloepen gelijk.

 Ja, wij zijn echt in Alkmaar.
Op weg naar de start. Men kon zich nu mooi warm roeien.

 

 Ben je al zeuwachtig, Freek?

De d'Isela uit Hattem met stuurman

Johannes Hoefnagel. Hij ziet liever de SpeedCup verdwijnen.

 

Wij niet, Johannes! 

 

 

 

Startnummer 17 zouden de dames krijgen maar de organisatie was het bordje kwijtgeraakt en kwam op het laats met startnummer 21 aan. Om 10 voor 11 moesten zij starten. Het was een krappe bedoening bij de startlijn. Iedere sloep wilde in de juiste lijn komen te liggen omdat direct na de start men onder een loopbrug door moest direct gevolgd door een haakse bocht. Hierdoor kwam de Jan van den Berg teveel tegen de stuurboords wal aan. De stuurman had dit niet in de gaten waardoor er bij de start de riemen tegen de wal aanknalden. Toch moest er snelheid komen en met een paar flinke rukken en brullen kwam de roeisters direct weer in het gareel.

De Moby Dick startte gelijk met de Azorean High. Beiden zijn goed in de korte sprint maar helaas was de Azorean High maar met 8 roeiers en had de Moby Dick geen moeite met hen.

De Moby Dick was als eerste bij de brug om daarna op volle kracht te proberen om al de andere sloepen in te halen. 

 

   De Twirre uit Makkum. Die uiteindelijke de 4e plaats in het Algemeen Klassement veroverde.
Op het eerste stuk werden er sloepen ingehaald door met 1 kant te roeien en met de andere kant de riemen langs zij te houden. De meeste sloepen gaven de Moby Dick wel wat ruimte maar op sommige plekken was het gewoonweg niet breder. Op deze stukken moest de Moby Dick vol in de ankers om geen andere sloepen te hinderen. Veel langzamer sloepen gaven de Moby Dick de ruimte door de riemen langszij te houden.

De Azorean High, die vlak achter de Moby Dick aan voer, maakte dankbaar gebruik van de ruimte die de Moby Dick cre륲de. Zij bleven daardoor op de hielen van de Moby Dick. 

Sloep van de Hogeschool Utrecht. Hier roeit oud Urker Gijs Cretier bij. (Die met dat hoedje)

 

  Deze foto hebben wij gekregen van Jaap Hart.

Twee rondes moesten worden geroeid en in de tweede ronde werd en nog spannender voor de Moby Dick. De Jan van den Berg roeide met de grote groep mee. Deze sloep had dus niet veel last van de groepsvorming maar de Moby Dick wilde er omheen.

Het ging allemaal maar net aan. De riemen gingen rakelings langs de andere riemen. Sloepen werden rakelings voor bruggen en nauwtes ingehaald. De Azorean High bleef trouw volgen en konden de achterstand zo op een 40 tal seconden houden. 

In de binnenstad was de wind nauwelijks voelbaar maar op open water des te meer. Bij de tweede ronde was de wind zodanig toegenomen dat bij passeren van een open stuk water, de Moby Dick met z?n 12 meter, volledig het riet in werd gedrukt. Door hard bakboord te sturen en dwars door het kanaal te roeien kon de Moby Dick uit het riet blijven.

Al met al een zenuwslopende wedstrijd dat resulteerde in een eindtijd van 1 uur en 17 minuten en 30 seconden. De tijd van vorig jaar werd niet verbeterd vanwege het grote aantal aanwezige sloepen maar deze tijd was wel goed voor de speedcup en de super speed cup. In het algemeen klassement werd de Moby Dick 29e.

De dames moesten van de stuurman voor de finish de West Arvada uit Terschelling nog inhalen. Zij liepen langzaam op deze damesploeg in. Te langzaam volgens de stuurman. Hij schreeuwde dat het een lieve lust was en beloofde ze op laatst allemaal uit eten te nemen om toch deze sloep nog voorbij te komen. Maar, misschien wel gelukkig voor de stuurman, gelukte de dames dit niet en zijn finishten in de tijd van 1 uur 32 minuten en 10 seconden en waren dik tevreden over de nieuwbakken stuurman. De dames veroverden hiermee een 12e plaats in het algemeen klassement.

 Jennie is zo naar huis vervoert.
 Even met z'n allen op de foto.  
   

Deze twee foto's hebben wij gekregen van de coach van roeiteam Port of Rotterdam, Willem Borsboom

De uitslag van de 12e Victory Sloepenrace.

 

 

 

0

Voeg een Commentaar


+ twenty eight = thirty two

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.