Lemmer, een wedstrijd op zich.

08-05-2004
De wedstrijd in Lemmer is toch altijd weer apart. Het is bijna een thuis wedstrijd dus staan er supporters aan de kant en dit geeft toch altijd een spannend gevoel bij de roeiers. Het weer tijdens de wedstrijd in Lemmer is meestal winderig en koud. Ook deze wedstrijd was daar geen uitzondering op. Een belangrijker feit was, dat deze wedstrijd voor het eerst meetelde voor het Algemeen Klassement.

Twee herenploegen zouden deze wedstrijd roeien. De Moby Dick moest zijn plaats in het Algemeen Klassement verdedigen. De heren die met de Jan van den Berg roeiden, zouden wedstrijd ritme opdoen voor de Harlingen Terschelling race.

De Jan van den Berg moest zich behelpen met de roeiriemen van de damesploeg. Deze riemen, zijn lichter en het blad is minder groot. Hierdoor zijn ze voor de dames beter handelbaar.Een nadeel voor de heren is dat hiermee minder water kan worden verplaatst en dat betekent weer dat zij minder snel zouden gaan. De juiste riemen zijn momenteel in de revisie en zullen net voor de Harlingen Terschelling race klaar zijn. 

 

Samen op weg naar Lemmer. 

 

22 roeiers en 2 stuurmannen.

Voorbereidingen zijn in volle gang. Op de rechterfoto zit u stuurman Jan Romkes die bezig is om het log te installeren.
Voor de start is het altijd een drukte van belang. Iedereen moet zijn plekje vinden en wil warm roeien. 

 

 Beide boten aan de start.

De wedstrijd begon om 12.30 uur en de sloepen starten om de minuut.

De Moby Dick startte, zoals gewoonlijk, als laatste en dit was 2 minuten nadat de Jan van den Berg was vertrokken.  

Toch moest het tweede team er flink aan trekken om de Jan van den Berg binnen het kwartier in te kunnen halen.  

 

 
Aller eerst haalde de Azorean High de Jan van den Berg in. Daarna kwam de Moby Dick voorbij. Deze foto's werden gemaakt door Tiemen Romkes, de stuurman van de Jan van den Berg. 

 

Hier ziet u de roeiers van de Jan van den Berg met op de voorgrond de Moby Dick met daarvoor de Azorean High. 
Op snelheid had de Moby Dick deze wedstrijd van niemand wat te duchten. De Azorean High was ditmaal met 8 man gaan roeien om zo een hogere klassering in het eind klassement te bereiken.  
De mannen van de Azorean High. 

 

Voor de rest was er geen snellere sloep aanwezig. Het deelnemers aantal lag op 32 heren en 9 dames sloepen.

Een bedroevend aantal voor zo`n belangrijk genomineerde wedstrijd.

 

Via de Zijlroede ging men de Grote Brekken op. Hier ligt ook de vaarroute richting Spannenburg. Dit geeft altijd spannende momenten met de snel aankomende beroepsvaart. De aanwezige scheepvaart bleef nu wachten en liet ditmaal de sloepen ruimschoots passeren. 

  Op weg naar een controle boot. Deze herken je duidelijk aan de vlaggen. 
Doordat de sloepen achter elkaar aan voeren werd het voor de Moby Dick en de Jan van den Berg een ware inhaal race. Voor de roeiers is dit een extra stimulans.

?Bij elke sloep, die je dan inhaalt, krijg je weer nieuwe energie?; vertelde een roeier na de wedstrijd. Dit was voor de roeiers van de Moby Dick wel nodig omdat voor sommigen dit de eerste wedstrijd was. Daarnaast hadden zij de opdracht mee gekregen om de tijd van vorig jaar te verbeteren.

Na de Grote Brekken kwamen zij op het Brande meer. Ook hier kon door de beide sloepen flink door worden geroeid. De overgebleven sloepen lagen in groepjes bij elkaar. De Moby Dick profiteerde hiervan en kon, doordat hier veel ruimte was, bijna iedereen hier inhalen.

Hierna ging men de Grote Brekken weer op richting de finish. 

Daar staan dan opeens supporters die de zaak flink zitten aan te moedigen.   
De wind was inmiddels aangewakkerd. De vaar route vernauwde zich waardoor er weinig ruimte was om sloepen te passeren. Er waren nog een aantal sloepen in zicht die de stuurman van de Jan van den Berg maar wat graag in wilde halen. Op een gegeven moment was dat het geval. Toen de Jan van den Berg ter hoogte van deze sloep was aangekomen kregen deze roeiers, als het ware, nieuwe krachten. ?Als je ziet dat je ingehaald wordt dan doe je er automatisch een schepje bovenop?; verteld stuurman Tiemen Romkes. Beide sloepen gaven elkaar in het nauwe en ondiepe vaarwater geen duimbreed toe. Het werd echt een gevecht van sloep tegen sloep. Beide sloepen waren aan elkaar gewaagd. De stuurman hield nauwlettend de riemen van de andere sloep in de gaten om zo niet het risico te lopen om hierin verward te raken. Zo verdiept in de strijd zag hij aan de andere kant niet dat daar een boei lag. Met een knal vlogen de voorste riemen tegen deze boei aan. Een kromme radar reflector was het gevolg en de roeiers schrokken als het ware 'wakker'. Verbeten werd de achtervolging weer ingezet en centimeter voor centimeter konden zij toen de sloep inhalen. Eenmaal op zijn zijde aangekomen gaf de concurrent zich gewonnen en kon men eindelijk deze sloep voorbij komen. Zo ging de Jan van den Berg zijn laatste kilometer in. 
  Deze gezichten spreken boekdelen 
De Moby Dick, daar in tegen, had hier geen last meer van omdat zij op dit punt alle sloepen, die meededen, hadden ingehaald. Zij finishten als eerste in een tijd van 1 uur 57 minuten en 8 seconden. Wel kregen zij 100 seconden straftijd toebedeeld voor het "hobbeltje" in hun riemen.

Later bleek dat dit niks uit zou maken voor de eindklassering.

De snelste tijd en een derde plaats in hun klassement was het eind resultaat.

Ook de Jan van den Berg finishte in een mooie tijd. 2 uur 12 minuten en 39 seconden. Een tweede plaats voor hen in het Heren 2 klassement.

Na de wedstrijd sprak de stuurman Tiemen Romkes over deze tijd en zei; "Als wij de andere riemen gebruiken dan kan er nog meer snelheid uit deze sloep gehaald worden. Dit is ook nodig om tijdens de HT wat te kunnen bereiken. Met nog een paar weken te gaan ben ik er vast van overtuigd dat dit ook gaat lukken".

 

De uitslag van Lemmer.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

fiveenthirty − twoenthirty =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.