Nieuws en wedstrijden

Kroon op een jaar trainen!

Afgelopen zaterdag was het de laatste wedstrijd voor de roeiers van de Moby Dick die traditie getrouw geroeid werd door het reserve team.

Een ploeg waarvan de helft begin dit jaar nog helemaal niks van het roeien afwist. Ook was het de eerste wedstrijd voor de nieuwe stuurman Jan Romkes. Zij werden nu als ploeg getest op hun kunnen en zodat zij later makkelijker in het wedstrijd team geïntegreerd konden worden.

De wedstrijd in Alkmaar telde niet mee voor het landelijk klassement waarin de Moby Dick in uitkomt maar wel voor de sloepen die zijn ingedeeld in de 1e en 2e klasse van dit landelijk klassement. Maar toch was er een zekere spanning rond deze wedstrijd want de Moby Dick had hier de reputatie van snelste sloep hoog te houden. De afgelopen 2 jaar waren zij hier de snelste en elk jaar werd die tijd verbeterd.

Werd er in 2001 nog een tijd geroeid van 1 uur 16 minuten en 17 seconden in 2002 deze tijd werd in 2002 al weer verbeterd met 1 minuut en 11 seconden.  

Er waren toch weer aardig wat sloepen op deze gezellige wedstrijd afgekomen   
   
  .Voor de start is het altijd een zenuwachtig bedoening.  
   
14,5 km is niet lang voor een wedstrijd maar met de vele bochten, smalle bruggetjes en de vele "verstoppingen" voor deze bruggetjes is het wel een wedstrijd die veel van de stuurman en roeiers vergt. Het zijn twee rondes van zo`n 7 km. De start ging met 3 sloepen gelijk en vlak na deze start is er de "beroemde" haakse bocht met meteen daarna een smal bruggetje.  
 
 

Het was zaaks om meteen vol aan de bak te gaan om als eerste bij deze versmalling te zijn. En of het er smal is!  

   
Opperste concentratie was er bij de start. Die start was de afgelopen weken uit ten treure geoefend. De speaker telde af en de Moby Dick schoot als een duveltje uit een doosje op de versmalling af. Bij dit geweld leken de andere sloepen stil te staan. De Moby Dick had zo?n 15 slagen nodig om voorop te komen en daarna als eerste bij de brug aan te komen.  
 

De eerste sloepen en zo ook de eerste problemen kwamen in het zicht. In alle wedstrijden geld; langzame sloepen hebben voorrang bij bruggen en versmallingen. Deed je dit niet dan had je zo drie minuten straftijd aan je broek hangen. De stuurman moest zijn enthousiaste roeiers regelmatig af remmen om deze sloepen voor te laten gaan. Zo werd het een moeilijke wedstrijd. Bij de meeste bruggen lagen er groepjes langzame sloepen voor de Moby Dick. Hierdoor moesten zij vaak afremmen en er ging zo veel tijd verloren.  

  Dit was er een van de vele smalle bruggetjes waar de Moby Dick onder door moest.
   
Op een gegeven moment waren er zelfs twee sloepen met elkaar slaags geraakt. De stuurmannen zaten elkaar in de haren en bleven zo stil voor een brug liggen.

De Moby Dick kwam hierdoor geheel tot stilstand en moest zo wachten tot de twee herrie makers onder de brug door zouden gaan. Dit schoot in het verkeerde keelgat bij sommige roeiers van de Moby Dick die zich ondertussen op zaten te vreten van ergernis. Er stonden zelfs een paar roeiers op om die twee vechtende sloepen dan maar met wat geweld aan de kant te duwen. De stuurman van de Moby Dick maande ze tot rust en zei dat ze hun energie in het roeien moesten stoppen. De twee sloepen schrokken hier toch wel een beetje van en zorgden dat ze onder de brug doorkwamen. "Na zo'n stop zit je tot je tenen vol met adrenaline" vertelde een van de roeiers. 'Dan trek je de sloep zo naar een snelheid van 16 km/h'.  

 
  Op de bredere stukken werden de langzamer sloepen gemakkelijker ingehaald. Dit was een mooi gezicht vanaf de kant. Menig voetganger, fietser en automobilist stopte om dit schouwspel te zien. Er was zelfs een fietser die een heel stuk met de Moby Dick meefietste en onder tussen de roeiers zat aan te moedigen. Deze aanmoediging was amper nodig. De roeiers wilden een snellere tijd neer zetten dan vorig jaar maar hadden heel wat oponthoud voor hun kiezen gekregen. De laatste kilometers moesten er nog zes sloepen ingehaald worden om als eerste over de streep te komen.  
   
De mouwen werden nog eens extra op gestroopt en ook deze zes sloepen werden met grote snelheid ingehaald.    
   
  De finish kwam in het zicht en onder luid applaus werd deze gepasseerd. 
   

Maar ja wat was de tijd? De stuurman wist het niet. De Speaker was niet te verstaan. Dus de roeiers moesten wachten op de prijs uitreiking om daar te horen of zij überhaupt een betere tijd hadden geroeid dan de vorige jaren.

Voor de prijs uitreiking moest er nog een uur gewacht worden. Dit werd een zenuwachtig uurtje. Toen het zover was was de spanning van de gezichten af te lezen. Eindelijk werd de tijd bekend gemaakt; 1 uur 13 minuten en 29 seconden.

Ondanks het vele oponthoud hadden zij weer sneller geroeid!

De speedcup en de Super Speed Cup ( voor het baanrecord) waren binnen.

Eerste in het algemeen klassement werd De Zeevaart van het eiland Vlieland. Hoeveel de Moby Dick in het Algemeen klassement is geworden is op dit moment nog niet bekend. Deze lijst zou later toegestuurd worden.

Met dit resultaat op zak, kon het reserve team en de nieuwe stuurman tevreden naar 'de bult terug keren.  

   
0

Voeg een Commentaar


+ thirty three = thirty four

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.