Lemmer; Voor de helft goed.

Na een veel belovende start voor de Moby Dick in IJmuiden moest er in
Lemmer geknald worden. De Jan van den Berg kon alleen beter worden.

De dag zou het leren!

Er waren vorig jaar klachten van dames ploegen binnen
gekomen betreffende de afstand van deze wedstrijd.
Daarom had de organisatie besloten om de wedstrijd
in te korten naar 17 kilometer. De heren mochten echter
de 22 kilometer afleggen. 

De vraag blijft echter; Wat doen de klagende dames dan tijdens een Harlingen – Terschelling Race? 

glem07pict0002

Eerst wordt alles nog gecontroleerd voordat ze richting Lemmer gaan.

Na de wedstrijd in IJmuiden, hadden de dames en heren roeiers, hard getraind, om hun conditie op peil te brengen en verbetering te tonen.
De wedstrijd in Lemmer zou immers een aantal kilometer langer zijn, en daar had men zich op voorbereid. Goed, voor de dames dan niet maar een kortere wedstrijd wil nog niet meteen zeggen dat het lichter gaat. Iedereen kan in 17 kilometer een beste tijd neer zetten. De winst zit hem in de laatste 4 tot 5 kilometer. Bij deze laatste kilometers wordt het kaf van het koren gescheiden en kan men zo de winst behalen. Maar deze laatste, wie is de sterkste kilometers, waren er nu niet.

  glem07pict0003

 

De sloepen gaan te water bij het clubgebouw van watersportvereniging De Zevenwolden.

In Lemmer kwamen 38 heren- en 10 damesploegen aan de start.
De zon stond hoog aan de hemel en een flinke bries waaide over de Grote Brekken. Als laatste van de dames startte de Jan van den Berg. Ook de Moby Dick startte als een van de laatste heren ploegen. Op het meer was de wind tegen en golven sloegen stuk op de boeg van beide sloepen. Een mooi begin van deze wedstrijd.
 
De Jan van den Berg had al de dames sloepen voor hem en kon nu aan het werk om alles te proberen in te halen. Het slag tempo lag tegen de wind in wat hoger en al gauw kwam de rondingsboei inzicht.  De heren gingen om het eilandje heen  maar de dames moesten om de boei heen die 3 km voor het eilandje lag. Zo hadden de dames mooi de wind mee richting de Lange Sloot.

Bij de Moby Dick lag het slag tempo te hoog. De snelheid was er wel maar dit slagtempo zou de roeiers later in de wedstrijd op gaan breken.
Ondertussen ontdeed de Jan van den Berg zich van zijn medestarter de Garuda. Men schoot de Lange Sloot in en het enige obstakel in deze wedstrijd kwam in zicht. Een brug die zo smal was dat men met geroeide riemen er onderdoor moest.

Bij een brug hebben de langzame sloepen voorrang en dat kan dus voor aardig oponthoud zorgen. Een sloep lag er voor de Jan van den Berg. Haalden ze deze niet in dat zouden zij kostbare seconden gaan verliezen. Men moest en zou deze sloep voor de brug inhalen. De stuurman begon als een echte aanjager zijn dames op te peppen. Liet het slagtempo omhoog gaan om nog een kilometer meer snelheid eruit te persen. Vlak voor de brug en met een nodig zwaai aan het roer schoten zij, net voor de ander, onder de brug door.

 glem07pict0009

 

 

Een flink aantal sloepen op het water.

Toen de Moby Dick de Lange Sloot in roeide was het een stuk drukker. Zij hadden wel een stuk of 6 sloepen tussen hen en de brug in. Bij hen gold het zelfde als bij de dames. Het was vol aan en alles uit de kast of het was kostbare seconden verliezen. Men roeit al op snelheid maar men moet dan nog harder roeien. Door het opzwepen van de stuurman kan dan de snelheid zo’n 3 kilometer per uur hoger zijn dan normaal. Ook een stukje behendigheid van de stuurman komt dan om de hoek kijken. De Moby Dick slaagde er ook in, om voor de langzame sloepen, onder de brug door te komen. Nu lag de weg vrij om de rest in te gaan halen.

Nog een belangrijke oppepper was dat er supporters op deze brug stonden. Ook zij geven de roeiers net dat extra zetje om weer vol aan door te kunnen gaan.
 
De Jan van den Berg had nog een damesploeg voor hen. De West Arvada was een minuut eerder gestart en lag op grijp afstand. Maar het vreemde was dat bij elke bocht die genomen werd en daardoor de wind weer anders kwam te staan, de West Arvada weer wegliep. Dit stuivertje wisselen ging tot aan de Grote Brekken door. De Jan van den Berg voer het meer op en met nog zes kilometer te gaan en de wind in de rug werden zij nog een keer door de stuurman aangezet om de winst niet aan hen voorbij te laten gaan.

De Moby Dick had na 1,5 uur de Azorean High in het zicht en deze was 2 minuten eerder dan hen gestart. Het zijn deze dingen die een roeier nog meer kan aanzetten. Ook al zit je bezig met je laatste krachten toch geef je dan wat extra om nog meer snelheid uit die sloep te halen.
Het ging trager dan normaal maar zij kwamen er om heen. Op dit punt kreeg men last van het te hoge slagtempo wat aardig wat uithoudingsvermogen had gekost.

De Jan van den Berg zat in de laatste kilometers volop in de strijd met de West Arvada. Het was slikken of stikken, buigen of barsten, het was knallen! Strijd tot aan de streep maar! De Jan van den Berg haalde de West Arvade in en finishte in een tijd van 1:56:44. Dit was de snelste tijd en net 46 seconden sneller dan de West Arvada. Een eerste plek in het Hoodklasse B en een vierde laats in het Algemeen Klassement.
Toch weer twee plekjes hoger dan vorig jaar.
 glem07pict0027  glem07pict0028 Roelina mocht de prijs ophalen. 
De Moby Dick kwam binnen in een tijd van 2:04:27. Dit leverde een zesde plek op in de Hoofdklasse B en een 27 plek in het Algemeen Klassement. Het zelfde als vorig jaar maar het was net weer niet voldoende. Het scheelde weer een paar minuten.

 klem07pict0006

 

Bart en Hammie zitten druk bezig met de nieuwe sloep. Maar hadden nu even vrijaf genomen om in Lemmer te komen kijken.

Wat schreef de pers.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

fifty − = fiveenforty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.