Moby Dick ………Moeizaam

De roeiers van de Moby Dick konden afgelopen zaterdag met moeite de Speedcup veroveren in de wedstrijd rondom Grou. Vakantie, ziekte, het niet fit zijn en zelfs een auto ongeluk zorgde voor uitvallers van de wedstrijd ploeg. Er moest door de stuurman Tiemen Romkes een week voor de wedstrijd een nieuwe ploeg geformeerd worden. Daardoor was er niet die geoliede machine die er anders stond. De wedstrijd werd een gevecht tegen de roeiers zelf in plaats van een gevecht tegen de concurrenten.  

  Voor het vertrek wordt sloep van binnen en buiten schoongemaakt. 
Aan de organisatie lag het niet. Die had afgelopen zaterdag alles perfect voor elkaar. Ook het weer was prachtig. Het traject van 20 kilometer was uitgezet in het schitterende Friese landschap. Er moest geroeid worden door sloten, kanalen over meren en er waren vele ondieptes waardoor de sloep zich als het ware aan de bodem vastzoog. Ook was de wind duidelijk aanwezig . De ene keer was die tegen de andere keer weer mee. En als de wind tussen de rietkragen wegviel, werd het broeierig warm.
Het lossen van de sloepen verliep snel en al gauw konden de roeiers zich voorbereiden voor de wedstrijd. Er waren ruim 80 sloepen op deze wedstrijd afgekomen en hieronder bevond zich ook de sloep van de visserijschool, de Jan van den Berg. 

 

 

De roeiers bereiden zich relax voor op wat er komen gaat. 

Voor de start lijn is het altijd een drukte van belang.

 

 

 

 

 

 

 

 

Samen met de Evert Deddes uit Rotterdam startte de Moby Dick als laatste om 13.22 uur.  

 

 

Doordat er maar twee sloepen per keer startten en er ruimte genoeg was verliep de start vlekkeloos.

 

 

 

 

 

 

 

 

De Start met de Evert Deddes 

 Bij de start werd er een snelheid van 15,8 km/h gehaald.

 

Na enkele minuten werd de Evert Deddes al op achterstand gezet waarna de 20 kilometer lange jacht begon op al de 80 andere sloepen.

 

Doordat in begin van het traject er 3 hoogwaterstand sluizen gepasseerd moesten worden was het van belang om zoveel mogelijk sloepen voor deze sluizen in te halen.

Bij het opvaren van het pikmeer dreigde het al mis te gaan doordat een binnenvaartschip eigenlijk voorrang verleend moest worden. Onder toezicht van de wedstrijdcommissie en een politie boot flikte de stuurman van de Moby Dick het toch om op het nippertje voor dit schip te komen.

 

Nog voor de sluizen werd de Voorbijganger ingehaald op een stuk waar eigenlijk nauwelijks 2 sloepen elkaar konden passeren. Door riet en blubber moesten de roeiers door hakken om deze sloep voorbij te komen.

 

 

Bij de sluizen aangekomen moest er precies gestuurd worden. De sluizen waren zo nauw dat de Moby Dick nog geen 10 centimeter, aan beide zijden, aan ruimte overhield. Bij al deze drie sluizen moest de Moby Dick inhouden of geheel stoppen. Volgens het reglement moeten de langzame sloepen voorrang verleend worden. Knarsetandend werd hier aan toegegeven om geen straftijd op te lopen. Hier werd aardig wat tijd verspeeld omdat de concurrenten, naar later bleek, hier zonder hinder door konden varen.

Dit gaf de roeiers wel de stimulans, om na de sluis, als een speer er van door te gaan om de verloren tijd weer proberen goed te maken.

Via het "Pikmeer,'Wijde EE', de vaargeul naar de 'Kromme EE' vervolgens door de 'Hooidamsloot' ging het naar de Grutte Kritte om daar via de Folkersloot weer naar de finish in Grou te roeien.

 

De meeste meren, vaarten en kanalen waren ontstaan door afgravingen naar veen. Hierdoor waren deze doorgangen niet zo breed en niet zo diep.

Op sommige ondiepe plaatsen leek het net of de Moby Dick aan de bodem zat vastgeplakt, zo vertelde de roeiers later. Hierdoor moest er extra veel kracht worden gegeven om de snelheid er in te houden. Dit moordende tempo brak, verscheidene niet goed getrainde roeiers, op. Maar de finish moest en zou als snelste voorbij gevaren moeten worden.

Dus bleef de stuurman schreeuwen om meer snelheid.

 

De Azorean High, die 2 minuten eerder was gestart, was al een tijdje in het zicht. Deze en de Yellow Finn zijn de concurrenten van de Moby Dick. De stuurman wilde deze twee sloepen nog inhalen om er zeker van te zijn dat de speedcup naar Urk mee terug ging. Helaas zaten de roeiers op dit punt er helemaal doorheen en kwamen zo kracht te kort om deze twee sloepen nog in te halen.

 

 

 

 

Richting finish.

 

De Moby Dick finishte in een tijd van 1 uur en 49 minuten en 28 seconden. Voor het eerst was de stuurman van de Moby Dick er niet zeker van of de speedcup gewonnen was. Immers, vorig jaar werd er 4 minuten sneller geroeid.

Het zou een spannende prijs uitreiking worden. Deze vond plaats in jeugdherberg Oer ?t Hout.

De stuurman gaf een zucht van opluchting toen hij hoorde dat de Moby Dick toch weer de snelste was en de speedcup kreeg uitgereikt. In de Hoofdklasse B behaalde de Moby Dick slechts een 7e plaats. De Jan van den Berg deed er 2 uur en 12 minuten en 54 seconden over en behaalde in de 2e Klasse Heren een 4e plaats.

 

Op een afstand van 20 kilometer waren de verschillen met de andere sloepen minimaal te noemen. Waar anders de concurrent op enkele minuten achterstand gezet werd was er nu maar een tiental seconden verschil.

Aan dit verschil was duidelijk te zien dat deze ploeg nog niet in optimale conditie verkeert.  

   
Onze dank gaat uit naar Thea Biemans van Atlas Personnel Services die voor ons de prijs in ontvangst heeft willen nemen. 
   

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

35 + = twoenforty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.