Niverplast/VuurtorenRace 2010

22 mei 2010.
We gaan er bijna al vanuit, met Urkerdag is het altijd mooi weer.
Ook deze zaterdag was er daar geen uitzondering op. De ideale omstandigheid om een wedstrijd te roeien.

Voor de meesten begon deze dag om 7.00 uur. Alles in gereedheid te brengen voor de ontvangst van 11 sloepen. Het aantal was minder dan vorig jaar. Misschien speelde de recessie mee of was de Harlingen – Terschelling race toch zwaarder uitgevallen. Deze race was vorige week vrijdag geroeid en dan zijn nog niet alle blaren weer geheeld. 
   
De meeste sloepen kwamen rond een uur of half tien en werden meteen te water gelaten door de kraan van Johannes Schinkel.
   
De roeiers van de Doorhaler (Hogeschool Utrecht) kregen het nogal benauwd toen zij hun sloep zagen zinken. Zij waren vergeten de stop er in te doen en in een rap tempo stroomde het water naar binnen. De stop werd opgezocht en Tiemen kon de zaak weer vlot leeg krijgen met in allerijl opgehaald lens pomp.  vtr10pict0004.jpg 
   De sloep drijft nog!
Het palaver werd vlot afgerond. De route werd duidelijk aangegeven door de vaargeul boeien en op de terug weg werd de rand van de Vormt aangehouden. De roeiers kregen het nog wel pittig want er stond een straffe frisse wind. Maar het moet ze niet te makkelijk gemaakt worden. Er moet strijd zijn.
   
De Azorean High was met een speciaal doel naar Urk gekomen. De stuurman van de Moby Dick had met de stuurman van de Azorean High afgesproken om eens een keer van sloep te wisselen. De twee snelste sloepen van Nederland gingen in de keuken van elkaar kijken! Wat zou dat op leveren?
   
Hieronder vind u de wedstrijd verslagen van de Jan van den Berg, Wolter Huisman en de Azorean High.
   
Stuurman van de Jan van den Berg was Ben Willem de Boer. Deze viel in omdat Roel van Slooten als start meester moest fungeren. 
De Jan van den Berg startte om 11:36 gestart samen met de Twister.
Deze collega lag behoorlijk dichtbij zodat er tijdens de start wat riemen elkaar toucheerden om het maar zachtjes uit te drukken.
Na het startschot gingen beide sloepen fel van start maar de Twister, met startnummer 7, had het voordeel van de binnenbocht.
De Jan van den Berg kon ondanks de aanmoedigingen van de stuurman niet voor de Twister komen en moest deze bij het uitvaren van de haven voor laten.
Beide sloepen verlieten de haven met meer dan 10 km per uur dus werd er flink aan de riemen getrokken tijdens de start. 
   
 vtr10pict0023.jpg  Onder het toeziend oog van oud slag roeister Babette Jongman en organisator Willem van der Lee schoot Roel van Slooten de sloepen per twee af!
   
Meer de extra meters en een beroerde golfslag gooide gelijk roet in het eten en de dames zagen al snel dat zij de Twister moesten laten lossen.
De stuurman probeerde zijn dames te motiveren om toch Twister niet te laten gaan maar dit mocht niet baten. 
   
Na een kleine 2 km kwam de eerste snelle sloepen al langszij. Achtereen volgens kwam de Moby Dick en de Wolter Huisman voorbij. Deze sloepen waren niet bij te houden en al snel werd er afgevraagd waar de Moby Dick bemanning bleef met de Azorean High. Al snel bleek dat die met een moordend tempo in de achtervolging waren.
De dames zochten nog steeds hun flow en bleken net een stoomlocomotief te zijn en kwam pas langzaam op gang maar ze zaten al wat kilometers op weg en in een korte race van maar 11 km kun je dat niet gebruiken. De eerste 2 sloepen werden ingehaald en ook de Twister leek weer dichterbij te komen. Tijdens het ronden van de boei de UK 2 aan het eind van de Vormt was de Twister dan ook weer op 75m genaderd. De 2 sloepen voor de Jan van den Berg misten enkele boeien en liepen dus vlot weg waardoor de dames geen sloepen meer in konden halen. Na het ronden van de UK 2 hadden ze wind schuin van achteren en met de wind mee ging het vlot richting de haven.De dames konden hun verloren tijd van de eerste kilometers niet meer goed maken maar hebben toch een goede race weten neer te zetten en de derde plek was dus een feit.  
   
Stuurman Tiemen Romkes met de Wolter Huisman.
De Wolter Huisman ging van start met nieuwe roeiers en een paar recreanten. Vanaf de start van het seizoen zijn de nieuwe roeiers langzaam naar deze wedstrijd toe gaan werken.
Eerst het leren roeien, de techniek en al gaande het vertrouwd raken met de wind en het wisselende water.
  vtr10pict0036.jpg
   
Langzaam maar zeker kwam de datum dichterbij dat de wedstrijd geroeid zou worden. De spanning bij de nieuwelingen werd voelbaar, vragen hoe zou dat zijn, wat voor kleding moeten wij aan enz. In de trainingen werd regelmatig het wedstrijd parcours geroeid. Hierdoor wisten de roeiers hoelang het zou duren. Iedereen had zijn positie in de boot en wist wat er ging komen. 
   
Maar dan was daar toch die dag dat alles wat er gezegd was omgezet moest worden in prestatie. Waren zij er klaar voor?
De start was uit den treure geoefend en ging prima, samen starten met de Moby Dick bemant met de Katwijkers.
Ze hielden zich kranig en kwamen bij de eerste 200 meter voorop te liggen. Echter de Moby Dick liet zich niet aftroeven en kwamen al gauw langszij om de eerste boei te ronden en zo het IJsselmeer op te varen.
Er werd stug door geroeid, de eerder gestarte langzamere sloepen werden moeizaam ingehaald.
Er werd bij vlagen netjes geroeid en werd er toch een snelheid gehaald van een 8 a 9 km per uur.
Op de kop van de sloep stond op de heen weg naar de boei bij de Lemsterdijk een licht briesje die wat golfjes veroorzaakte waardoor het voor de jongens toch nog vrij pittig werd. De kracht en conditie was er nog niet en daardoor werd de gelijkheid zienderogen minder en zakte de snelheid in.
De Stad Kampen werd heel langzaam in gehaald en het was nu bikkelen voor de beginners. Maar ook deze jongens kwamen er achter wat het betekend als Urker ploegen elkaar inhaalden. Adrenaline! Toen de Azorean High met de Urker bemanning langs kwam kregen ze nog even "vleugels" en werd er een snelheid van 12,3 km/u gemeten.
De stuurman probeerde de pupillen op allerlei manieren er bij te houden zodat na de 1 uur 11 minuten roeien de stem helemaal op was waar hij nog wel enige dagen last van zal hebben.
De zon overgoten wedstrijd deed de bezwete huid rood kleuren en de spieren kraken. Het was voor de roeiers de eerste ervaring met het wedstrijd varen en gaf de kick naar meer, de spiegel werd voor gehouden en liet zien dat er nog een hoop moet gebeuren en veel geschaafd moet worden aan diverse zaken.
   
Bij de tent werd alles geëvalueerd en onder het genot van een koel drankje, gebakken en gerookte vis de dag afgesloten.
We kunnen terug zien op een geslaagde vuurtorenrace onder Urker omstandigheden en nemen de ervaring mee in de komende trainingen om alles naar een hoger prestatieniveau te brengen. 
   
Stuurman Pieter Mulder die deze keer met zijn ploeg in de Azorean High roeide.
De race voor de heren in de Azorean High was verassend te noemen, in de onbekende boot diende een heel andere roeitechniek toegepast te worden. Omdat de Katwijkse ploeg meer op conditie en souplesse roeit dan de Urkers zijn de riemen een stuk lichter, korter en de bladen zijn kleiner. Dit betekend dat er met een hoger slagtempo geroeid moet worden, ook de achterovergaande beweging die in de Moby Dick erg belangrijk is, is in deze boot niet nodig.
Uit vrees dat wij misschien de riemen zouden breken werd er, in plaats van 3 korte rukjes bij de start, nu gewoon rustig weg geroeid. Al snel kwamen de roeiers lekker in hun slag en in het rustige water van de haven leek het er allemaal veelbelovend uit te zien. De Urker ploeg met de sloep uit Katwijk kon de jacht openen op de 2 minuten eerder gestarte Wolter Huisman en de Moby Dick welke bemand was met roeiers uit Katwijk en Rotterdam.
Eenmaal op het IJsselmeer bleek het ranke sloepje iets meer souplesse te vereisen dan in eerste instantie verwacht, de redelijke golfslag die op het IJsselmeer stond, zorgde er voor dat de Azorean High bij tijd en wijle erg tekeer kon gaan. Menig maal zakte de sloep zo scheef dat alle roeiers naar één boord toe schoven en dat ze hun beide handen hard nodig hadden om zich vast te houden. Gelukkig raakte het team steeds meer met de boot bekend zodat de roeisnelheid langzaam omhoog ging.  
   
 vtr10pict0039.jpg  De Katwijkse sloep met een Urker bemanning en een stuurman die ook nog eens in klederdracht was. Was niet voor niets Urkerdag. 
   
De afstand tussen de iets achteropgeraakte Wolter Huisman begon langzaam kleiner te worden en de Jan van den Berg met de Urker dames kwam ook steeds dichterbij. Nadat deze boot was ingehaald volgde de rest van het deelnemers veld. De roeiers werd voorgehouden dat zij roofdieren waren en dus hoorden zij te jagen, dat gebeurde dan ook. Nadat elke sloep uit het voorliggende veld was ingehaald bleven nog maar twee tegenstanders over, de steeds dichterbij gekomen Wolter Huisman en de daarvoor roeiende Moby Dick.
Op dit stuk, voor de boei UK2 moesten de heren in de Azorean High het waarmaken, hier waren golven en wind tegen en kon de rankere Azorean High zijn voordeel nemen tegenover de Moby Dick. Als de Moby Dick gedraaid zou zijn zou deze, met wind en golven mee, niet meer te houden zijn. Nadat de Wolter Huisman met de Urker B-ploeg ingehaald was stond alleen de Moby Dick nog op het verlanglijstje. Intussen was de onderlinge afstand al geslonken tot een kleine minuut, het enige wat de Urker ploeg nog kon doen was of deze afstand nog kleiner maken.
De stuurman van de Moby Dick maakte een stuurfout en weer slonk de afstand. De Moby Dick ronde de UK2 en kon voor de wind en golven gaan roeien. De Azorean High rondde een minuut later de boei en zette de achtervolging in op het laatste stuk van de race langs de Vormt boeitjes. In eerste instantie leek het er op er nog iets ingelopen werd maar onder deze weersomstandigheden bleek de Moby Dick toch superieur. Met de van achter in komende golven was de Azorean High moeilijk recht te houden en het water stond nog wel eens gelijk met de boorden.
De onderlinge afstand veranderde niet en met een slagtempo van 37 slagen werd er richting de haven geroeid. Naast de dam, waar de sloep zich weer in rustig vaarwater bevond werd de eindsprint ingezet, organisator Willem van der Lee moedigde vanaf de naast de sloep varende Profiler van Braveheart Shipping het team aan en de extra vrijgekomen adrenaline zorgde ervoor dat de snelheid met een sprong omhoog ging, zo werd in de haven nog wat van de tijd afgesnoept en finishte de Azorean High met nog geen minuut verschil achter de Moby Dick.
Goed voor de snelste tijd en de eerste prijs.          
   

 vtr10pict0072.jpg

Lekker gebakken of gerookte vis!

 vtr10pict0071.jpg

Studio de Matroos met Jannes Mink verzorgde de muziek.

   
De start meester ging samen met Floor Maitimo (de ontwikkelaar van de handicap formule) de eindstand berekenen. Deze keer zou op de uitslag niets aan te merken zijn.  
   

De Azorean High met het Urker team roeiden een tijd van 1:05:45 en behaalden daar mee een 1e plek.
Te Maru uit Tollebeek roeide zich met een tijd van 1:31:56 naar een tweede plek.
Moby Dick met het Katwijkse team roeiden de wedstrijd in 1:07:10 en werd hiermee derdes.

Bij de dames werd Gia Light uit Rutten met zijn 6 dames eerstes. Zou roeiden de wedstrijd in 1:44:26.
2e plek was voor de Mare Australis uit Emmeloord. 1:39:59. De Jan van den Berg werd 3e met 1:28:28.

   
Stuurman Pieter Mulder heeft zijn prijs (een zilverhanger met een sloep erin, beschikbaar gesteld door Juwelier Romkes) afgestaan aan de stuurman van de Azorean High. Zoals hij zei was een Urker toch al behangen met sieraden.     vtr10pict0076.jpg
   
Sponsors, roeiers, en organisatie, BEDANKT en tot volgend jaar 12 juni 2011!!!   
   
Omroep Flevoland heeft een verslag gemaakt over de wedstrijd.                                       Uitslag van de Niverplast/VuurtorenRace 2010 
   

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 74 = foureneighty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.