Zomers dagje in april.

23 april 2010.
Met  de hele week temperaturen van 24 graden werd de zaterdag ook geen uitzondering. Warm en 17,5 kilometer voor de boeg werd het een zweterige wedstrijd.

Een aantal jaren geleden had onze vereniging het al een keer geopperd om de snelste sloepen eerst te laten starten. Zo voorkwam je opstoppingen bij de bruggen. Nu werd het eindelijk een keer uitgeprobeerd. Je moet maar denken, alle goeie dingen komen langzaam want naar ons weten verliep de race perfect.  
zs11k3.jpg  zs11k5.jpg
 Jullie raden nooit wat we van de organisatie hebben gekregen?!
   
zs11k1.jpg  Tja, wat zal ik hier bij zetten? Misschien kan de eigenaresse even een mailtje sturen. Kan ik het antwoord er bij zetten.
   
Gerrit(3e aan stuurboord) was weer uitgeleend.
Hij roeide deze wedstrijd in de Razende Snol van Rutten.
 zs11k2.jpg
   
zs11k4.jpg  Er was een ochtend en een middag wedstrijd. Dit zijn dus allemaal dames sloepen die lagen te wachten voor de sleep naar de start. 
   
In een lange sleep gingen we zo richting molen De Kat. Hier was de start en finish.  zs11k6.jpg 
   
zs11k7.jpg  Hier worden de heren die gefinishd zijn naar de laad/los plek gesleept.
 
De dames hadden de eerste start om 13.40 uur maar deze kon wat later zijn want het hing af van de binnenkomst van de laatste heren sloep. Maar ook kwam er net een schip van 110 meter door sluis en deze moest van de waterpolitie eerst voorbij zijn.
Dat werd wachten want uiteindelijk werd het 14.24 uur. U begrijpt wel dat de zenuwen op het laatst overal naar buiten kwam.
 
zs11k8.jpg  Tijdens het lange wachten op de start hebben we maar een hengel uitgeworpen of was het nou naar binnen gehaald? 
   
Toen er gestart werd vlogen de dames als een duveltje uit het doosje en moest er eerst getemporiseerd worden. 32 slagen was een beetje teveel van het goede onder deze verhitte omstandigheden.   
 
De Kaag1 was de ploeg waarmee de Jan van den Berg van start ging. Deze was te snel voor de dames maar achter hen startte de Voorbijganger en de West Arvada en dat zijn ook snelle dames. 
 
Men roeide zo naar de Zaanbrug. Deze brug staat net voorbij de Lassie fabriek en daar zaten de heren uit te rusten langs de kant. Flink gejoel en gefluit zorgde voor voldoende snelheid om onder de brug door te schieten. Verder weer naar de Prins Claus brug waar er gekeerd moest worden. 
 
De Voorbijganger zat vlak achter de Jan van den Berg aan en zorgde voor dat de snelheid hoog bleef. Met een kant geroeid en andere kant werd er flink doorgetrokken en zo werd de Prins Claus brug gerond.
 
De hitte viel hier als een blok in de sloep. Normaal werd er om de tien minuten gedronken maar om de zaak aan de gang te houden werd dat hier om de 6 á 7 minuten. 
 
De Zaanbrug kwam weer in het zicht en de rustende heren begonnen hoorden men al weer schreeuwen. Alles bleef op snelheid en de stuurman besproeide zijn roeisters regelmatig met water uit een hoge druk planten spuit. 
 
Via de Julianabrug, Coenbrug, Alexanderbrug, Spoorbrug en de Bernardbrug werd er naar de Wilhelminasluis geroeid.
Bij de sluis aangekomen moest men weer keren. Ook deze bocht werd snel genomen. De afstand met de achtervolgende Voorbijganger werd hier weer wat groter. Ook de West Arvada was op oorlogspad en was al bijna een minuut in geroeid. 
 
Normaal werden de dames op dit punt voorbij geroeid door deze sloepen. Maar nu vochten zij verbeten door. Het briesje werd wind tegen en zorgde voor een beetje verkoeling. 
 
De afstand tussen Voorbijganger en de West Arvada ten opzichte van de Jan van den Berg bleef het zelfde. De finish bij molen De Kat kwam in het zicht. 
 
De laatste loodjes waren nu wel echt zwaar maar de aanvallende Voorbijganger en West Arvada konden de Jan van den Berg niet meer inhalen.
   
Warm en nog eens warm met af en toe een briesje om de zaak weer af te koelen. Daar werd trouwens ook een waterspuit voor gebruikt.

Dit was bij de sluizen. Het keer punt. 

 zs11k9.jpg
   
De laatste loodjes waren nu wel echt zwaar maar de aanvallende Voorbijganger en West Arvada konden de Jan van den Berg niet meer inhalen.
 
Finish tijd 1:53:21. Een 4e tijd en een 8e plek in de Eerste Klasse Dames. 
 
De Jan van den Berg is goed uit zijn winterslaap gekomen! 
   
zs11k10.jpg  En weer netjes op de kar. De eerste was wedstrijd weer achter het gat!
   
Uitslag van de Slag om de Zaan  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twelve + = twoentwenty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.