Moby Dick: Lemmer

De stuurman van de Moby Dick was erg zenuwachtig voor de wedstrijd. De dag na koningsdag… Hoe hebben de mannen zich gedragen en voorbereid? Arie Post ging ook mee, het was zijn eerste wedstrijd. Jan Bennik was er ook weer bij na twee jaar in Amerika gewerkt te hebben. Verder zitten er mannen in het team die graag een biertje lusten op koningsdag.

De stuurman kon zijn geluk niet op dat iedereen zich goed voorbereid had en de motivatie en gezelligheid zat er al snel goed in. Uit voorzorg voor de koningsnacht was de Moby Dick op de farm van de familie Blom neergezet. De stuurman haalde de meeste mannen met de bus op van huis en de sloep werd achter de bus gehangen. Op naar het roeischuurtje. Hier stond de bier al in het ijs en de sloep werd gereed gemaakt voor de wedstrijd in Lemmer. Vervolgens naar onze sponsor, tankstation Westwal. Hier nemen we altijd eerst koffie met een lekker warm broodje. Gerlof heeft zijn zaak verbouwd de afgelopen weken. Het eindresultaat is schitterend.

Op naar ‘de Lemmer’ Hier aangekomen regende het een beetje. We lagen echter lekker vlot in het water. Start nummer werd opgehaald en dan maar wachten op de start. Er werden links en rechts verschillende gesprekken gevoerd met andere roeiers. De andere mannen waren inmiddels ook gearriveerd want we kunnen niet met 13 mannen in één bus.

De bus wordt dit jaar gesponsoord door Van Slooten personen vervoer.

Ook arriveerden Nanda en Margriet. Nanda zou mee roeien met de Nou-en. Dit mede als voorbereiding op de HT. Margriet roeide mee met de Anthony van Hoboken, ook voor Margriet mede als voorbereiding op HT race. Margriet roeit tijdens de HT mee met de Gia light. Marja en Disseree waren er ook maar als supporters. Ook Rick zijn vrouw en vader waren aanwezig.

Leuk hoor zo’n grote groep!

Bij palaver waren er geen bijzonderheden. De wind zou aantrekken en er kon regen vallen tijdens de race. De Moby moest als laatste starten en het plan was voor de keerboei boven aan de brekken alle sloepen inhalen om vervolgens een optimale eigen koers te roeien. Het start schot klonk en onze wedstrijd was begonnen.

In het eerste gedeelte voor de Brekken werden al sloepen in gehaald. De snelheid lag net onder de 12 km/h, de mannen hadden er zin in. Op de Brekken stond een klein windje. De Moby Dick liet zich goed glijden door het water en de snelheid ging af en toe naar 12.3 km/h. Wauw wat gingen we snel! De Snurk en De Vecht gingen ook rap want we konden hun niet pakken voor de bovenste boei op de Brekken. Dan maar na de boei en dit gebeurde ook. De wind was toch wel pittig echter we konden toch nog 10 km/h halen en De Vecht moest er het eerste aan geloven. Na een 10 minuten waren we bij de Snurk. Deze bood goed weerstand. De stuurman bedacht eerst er omheen dan even op adem komen om vervolgens voluit te gaan sprinten tegen de wind in om de Snurk te lossen uit onze kielzog. Dit plan lukte, Man wat werd er aan die riemen getrokken tijdens de sprint, hopelijk blazen de mannen zich zelf niet op!

We lagen voorop en nu onze eigen race roeien. We gingen richting de Lange Sloot. De Moby Dick lag op schema want we waren in 43 minuten en 30 seconden onder de brug en dit was erg rap. Richting de Kikkert konden we lekker onze slag maken, geen gedoe van het vele sloepen in halen. Je kon merken dat de roeiers van de Moby Dick zeer geconcentreerd aan het roeien waren. Bij de Kikkert kregen we de wind mee. Alleen deze sloot zuigt altijd verschrikkelijk. We hadden bewust gekozen om de Moby in gewicht ietsje achter over te trimmen, dit pakte goed uit want de snelheid bleef rond de 11 km/h. Op het brandmeer kregen we helemaal de wind in de rug en de wind was nu flink aangetrokken. Hier maakten we met een slagtempo van 27 slagen per minuut hoge snelheden. De Moby tikte zelfs de 12.9 km/h aan bleek achteraf. Op 17 km zaten we op een gemiddelde van 11.2 km/h en dit was normaal gesproken goed voor een tijd ver onder de twee uur voor deze wedstrijd. We roeiden binnen het eiland door en toen begon pas echt de wedstrijd m.b.t. kracht. Een vieze krachtige wind stond er op de Brekken. Dikke schuimkoppen op de golven en het begon ook nog te regenen. De mannen moesten er flink voor gaan en met een gangetje van 8.3 beukten we door de golven met de Moby Dick. Bah! ook nog twee grote binnenvaart schepen dus moesten we uit de luwte van de rand van het meer door de vaargeul heen het open water op. De stuurman bleef aanmoedigen om gelijk te blijven roeien en niet op de armen roeien maar aan de riemen hangen. We zijn wel wat gewend op het IJsselmeer met trainen en de mannen herpakten zichzelf. Onder aan de Brekken ging de snelheid weer op lopen naar 9 km/h.

De laatste drie km naar finish gingen in. De vermoeidheid van het meer eiste zijn tol. Sommigen kregen kramp. Dit was zichtbaar op de gezichten. Met de wetenschap dat de finish in zich kwam wilde men al op 1 km de sprint in zetten. De stuurman dacht als ze het maar vol houden. We wilden een scherpe tijd neer zetten. De laatste 300 meter ging met een gangetje van 12.5 km/h over de finishlijn.

Tijd 2 uur 08 en 48 sec

Wat een ontlading daarna. De speakers hadden ons waarschijnlijk nog niet verwacht want het geluid werkte niet. Pas 7 minuten later kwam de Mercator over de finish. We voelden dat het een goede tijd was.

Was het genoeg voor een prijs?

Na een paar heerlijk biertjes en andere versnaperingen werd de uitslag bekend gemaakt.

Yes…… Eerste prijs in onze klasse!!!

Dit is wel erg lang geleden dat ook wij met de Moby Dick eens een eerste prijs pakten. Zo gingen we dus met een feestelijke stemming naar Urk.

Pieter Bakker
Stuurman Moby Dick.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

two + eight =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.