Dames winnaar, heren gediskwalificeerd!

19-06-2004
De 12 mijl van Hindeloopen is een wedstrijd dat op het thuiswater van de roeiers en roeisters wordt geroeid. Dit IJsselmeer is de laatste weken al woelig en op deze zaterdag was het niet anders. Buien met windkracht 4 a 5, afgewisseld met een zonnetje maakten van deze wedstrijd een race die letterlijk en figuurlijk lang in het geheugen zou blijven hangen.

 

De roeiers maken de sloepen klaar en op de achtergrond begon het 3 tegen 3 tournooi. 
Ook de dames zijn druk in de weer om alles voor elkaar te maken. 

 

 

De twee sloepen van vereniging roeiploeg Urk gingen al vroeg richting Hindeloopen om daar zo snel mogelijk gelost te worden.  

Bij de loskraan wachten de roeiers een verassing. Federatie Sloeproeien Nederland (FSN) voerde steekproef gewijs controles uit en hier                                                               ontkwam de Moby Dick natuurlijk ook niet aan.

 

KeesJan van Beek, voorzitter van de Harlingen-Terschelling race

controleerd de riemen van de Moby Dick.

 

 

Het zijn wel mooie riemen hé KeesJan?! 

Ook werd de Moby Dick opnieuw gewogen en was 3 kilo lichter dan de laatste weging. Dat lag dus aan die nieuwe riemen. 

Super Bart! Sterkere riemen en toch totaal 3 kilo lichter!

 

 

 Ook de Jan van den Berg werd gecontroleerd maar dit was bij de Harlingen – Terschelling race ook al gebeurd. 

Bart Bijma, werkzaam bij Royal Huisman Shipyard de werf die de Moby Dick ontworpen heeft, heeft vorig jaar riemen gemaakt die speciaal afgestemd zijn op de Moby Dick en de roeiers. Super licht, precies uitgebalanceerd en totaal 3 kilo lichter als het vorige set riemen. Dat deze niet door de keuring kwamen was al bekend toen afgelopen februari op de algemene ledenvergadering het reglement ingesteld werd. Een reglement dat van de commissie Harlingen – Terschelling race was overgenomen. Dit reglement is gebaseerd op het authentiek houden van de sloepen. Op de riemen van de Moby Dick zit een verdikking van 2-3 centimeter om bij hoge snelheid de controle over de riem te houden. Deze veiligheids verdikking mag niet volgens dit reglement. Wat ook niet mag is, dat deze riemen d.m.v. gewicht uitgebalanceerd zijn. Bij de andere geroeide wedstrijden kreeg de Moby Dick daarom straftijd. Dit werd nu omgezet in het buiten mededingen mee roeien van de wedstrijd. In zestien jaar hebben de roeiers dit nog niet meegemaakt en daarom besloot stuurman en coach Tiemen Romkes om de Moby Dick weer uit het water te laten halen.  De dames moesten de eer van de vereniging verdedigen. 

 

Overleg wat er moet gebeuren. 
De Moby Dick gaat er weer uit. Het is meedoen of stoppen bij de jongens.  
De wind was er ondertussen niet minder op geworden. In verband hiermee werd de start een half uur uitgesteld. Dit zou een zware wedstrijd voor de dames worden maar hier was de afgelopen weken op getraind. Wat meer spanning opriep was het feit dat het de eerste wedstrijd zou zijn met een stuurvrouw. Om 12.30 uur was het dan zover. Om de minuut ging er een sloep van start. Een minuut voor é©® waren de dames aan de beurt. Net voor de start kwam er nog even een regenbui over waardoor zij kletsnat aan de race begonnen.

 

Even slikken met al dat water. 
De haven uit en linksaf de boei rond richting de haven van Stavoren. De wind kwam schuin van achteren waardoor er de snelheid flink in zat. Ondertussen waren alle heren sloepen gestart en gestaag werd de Jan van den Berg door deze sloepen ingehaald.
De haven uit. Kijk eens naar de schuimkoppen op die golven. Dat zegt genoeg!

 

 

 

Aan deze wedstrijd deden in totaal 59 sloepen mee waaronder 18 damesploegen. Na een half uur roeien werden de eerste damesploegen ingehaald. In de haven van Stavoren werd onder luide aanmoedigingen de boei zo perfect gerond dat er in 1 keer 4 sloepen werden ingehaald. In de haven stond niet al te veel wind en de snelheid kon weer opgevoerd worden om zo voortvarend weer richting Hindeloopen terug te roeien.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Richting Stavoren.

Maar nu moesten zij tegen de wind in terug roeien. Wind en water werden een. Golven beukten op de Jan van den Berg. Flink wat golven vlogen over de roeisters heen en zorgden voor veel kou en ongemak. Deze natuurkrachten veroorzaakte nogal wat concentratie verlies waardoor het roeien ongelijk ging. Onnodig veel krachtverlies was hier het gevolg van. Toch werd er stug door geroeid. Handen, billen alles begon zeer te doen. Sommige dames kregen het zeer moeilijk. "Je kunt niet zomaar stoppen, je moet doorgaan, al is het alleen maar om de anderen niet te ontmoedigen"; vertelde een roeister na de tijd.

Ondanks de wind en al het water werden er toch sloepen ingehaald.

De haven van Hindeloopen kwam weer in het zicht maar moest ongeveer 2 kilometer voorbij geroeid worden. Om een gas boei heen, ging het richting Hindeloopen en kreeg men de wind weer mee. Herensloep Pata Negra kwam achterop roeien en dit gaf de extra stimulans om voor deze sloep de haven binnen te komen. Alles werd uit de kast gehaald om de laatste kilometers zo snel mogelijk te overbruggen. Het werd een nek aan nek race en beide sloepen kwamen gelijktijdig de haven binnen.

 Pata Negra met nipte voorsprong de finish lijn over.

 

 Diverse sloepen in aantocht voor de haven van Hindeloopen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tijd van 2 uur 34 minuten en 55 seconden was voor de dames de snelste tijd. Met een speed cup en de eerste prijs in hun klassement hebben zij de naam van de vereniging hoog gehouden.

De uitslag van Hindeloopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

foureneighty − fourenseventy =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.