15-5-2015. De vrijdag na Hemelvaart, voor vele mensen een extra vrije dag. Maar voor sloeproeiers een spannende dag. Want dan staat de jaarlijkse Ht race op het programma. ook voor de roeiers en roeisters van Roeiploeg Urk. Deze keer was het de beurt aan de dames. Maar vanwege diverse redenen konden er maar 5 dames meedoen dus werd er aan de heren gevraagd om versterking. Na enkele weken werd er een ploeg samen gesteld:

 

Lucas Kramer

Jacob de Boer             Ester Schraal

    Marja Woord               Jennie Hakvoort

       Erik Bakker                 Jurie van de Berg

Nanda Hakvoort          Hadassa Vlot

Gerlof de Boer             Pieter Bakker

Het trainingsplan werd opgesteld. Geprobeerd werd om drie keer per week met dit team te trainen. Echter vanwege werk en gezinsleven is dit soms moeilijk  te realiseren. Maar de ploeg ging ervoor. Zelfs op de vrijdagavond wanneer de kinderen net op bed lagen,  het bedrijf net gesloten was, ging men met het team het IJsselmeer op om kilometers te maken. Zo gingen de weken voorbij en 15 mei kwam snel dichterbij. De spanning steeg bij de ploeg en de weersverwachtingen werden angstvallig in de gaten gehouden.

Ondertussen moest er natuurlijk ook nog vele dingen geregeld worden voor de wedstrijd, de volgboot, vervoer,  tewaterlating. gelukkig hebben we daar bij Roeiploeg Urk vaste partners voor die de vereniging graag helpen. voor de Volgboot konden we terecht bij Egbert van Veen van KD workboats. Voor het vervoer konden we terecht bij autobedrijf Van Slooten Urk. Voor de te waterlating in Harlingen kunnen we al jaren terecht bij Andre Borsch van duik en berging en oliebestrijdingsbedrijf BDS Harlingen. Stuurman Lucas Kramer had eerder de HT Race gestuurd maar kreeg in de weken voor de race toch nog enkele goede en waardevolle tips van oud roeier en stuurman Tiemen Romkes, wie nog steeds betrokken is bij de vereniging om zijn ervaring en visie over te dragen aan de volgende generatie. Zelfs 5 minuten voor de start kreeg de stuurman nog een smsje: veel succes en borg je helmstok goed.

Nu dan, de grote dag was aangebroken. In alle vroegte verzamelde een deel van het team zich bij de schuur (enkele team leden verbleven al in Terschelling en kwamen met de veerboot over naar Harlingen) om richting Harlingen te gaan. Om 6:15 vertrok men vanaf Urk en zo kwam men om 7:30 aan in Harlingen waar Andre Borsch al klaar stond met de kraan om de sloep en de volgboot te water te laten. Egbert sleepte ze naar de Willems haven waar ze een tot 9:40 moesten wachten totdat ze mochten starten. Het wachten was begonnen, nog even snel wat eten. Nog even samen de zenuwen proberen weg te lachen.

9:40 eindelijk daar klonk het startschot. Het team van de Jan van de Berg was onderweg naar Terschelling. Met startnummer 110 van de in totaal 130 sloepen, lag men ver achter in het deelnemers veld. Er werd rustig gestart en geprobeerd werd om gelijk een mooi constant slag tempo te krijgen. Dit lukte Jacob en Ester goed en zo kon men al snel de haven van Harlingen verlaten, en kon de strijd op het Wad beginnen. Eenmaal buiten de haven lag de volgboot al snel naast ons. Zodat Melissa ons “zoals alleen zij dat kan” kon aanmoedigen. De omstandigheden op het Wad waren redelijk. Er stond een noordenwind kracht 4. Temperatuur was 9 graden. Maar gelukkig is het team overal op voorbereid, omdat zij als trainingswater het IJsselmeer hebben kunnen zij alle omstandigheden aan. En zolang de teamspirit er is, kan men samen vele omstandigheden overwinnen. En die spirit was er. Met ruim 10,5km per uur gemiddeld vloog men over de Waddenzee heen. Met maar een doel: Terschelling. Zo gingen vele kilometers voorbij. En de eerste twee uur verliepen na een klein feestje van Ester en Jennie en een kleine plas pauze van Jacob verder vlekkeloos. Hierover zullen wij niet teveel in detail treden, wat in de boot gebeurt blijft in de boot.

ht2015258.JPG

Maar na twee uur roeien tegen de wind in, slaat toch de vermoeidheid toe. En dan heb je toch je supporters nodig, en toen op het moment dat de stuurman even stil was klink daar vanuit de volgboot de stem van Jurian de zoon van Jurie van de Berg en schreeuwde z’n vader toe. KOM OP VA!!!!! Dit gaf natuurlijk niet alleen Jurie nieuwe kracht maar het hele team. En zo ging men richting het Schuitengat.

Het Schuitengat een berucht stuk in de route van de Ht race. Omdat we gestart waren met hoog water wisten we dat bij aankomst bij het Schuitengat het al afgaand water was, en dat betekent droogte. Maar gelukkig stond er op de route beschrijving dat wanneer men de boeien aanhield er grote kans was dat je gewoon door kon roeien. Echter vele sloepen gingen hier verkeert en zo kwamen er toch diverse sloepen vast te liggen. Waardoor de roeiers overboord moesten om de sloep weer voort de duwen van de zandbak af. Gelukkig liep het voor de Jan van de Berg goed af en koos de stuurman de juiste route zodat ze niet vast kwamen te liggen en er niemand overboord moest. Na het Schuitengat werden er nog diverse sloepen ingehaald en zo kwam ondanks dat we inmiddels het tij tegen hadden de Brandaris van Terschelling dichterbij. Hadassa vroeg aan de stuurman of hij haar man en kinderen wou bellen, zodat zij bij de finish konden staan om haar en het team de laatste meters toe konden juichen.  dichterbij de haven werd de stroming steeds sterker maar het team vocht er voor en de stuurman spoorde zijn ploeg aan en zo gingen zij de haven van Terschelling in. waar een grote menigte stond te kijken hoe de sloepen richting de finish gingen. Nog een paar honderd meter. Het lichaam wil niet meer, Maar de geest geeft niet op. En onder luid gejuich werden de laatste meters eruit geperst. Wat een race en wat een prestatie van iedereen. De Jan van de Berg finishte in een prachtige tijd van 3:26:16. Positionering in het algemeen klassement 79e van de 131.    klik hier voor alle foto’s van de race

Groeten, een trotse stuurman Lucas Kramer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

threeeneighty − = fiveenseventy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.