29 juni 2013.
Terherne was zaterdag de plek waar de start van de Kameleonrace begon.
Ditmaal in het nieuwe Landel Waterpark Terherne.

18 kilometer rondom het Kameleondorp met de finale op het Sneekermeer en een finale zou het worden. De wind waaide een windkracht 5 en die zou op het meer pal tegen zijn. De organisatie zei dat de wind zou afnemen maar zei niet wanneer!
De Moby Dick had op een na dezelfde ploeg als vorige week in Zwolle. Auke Hakvoort was in de plek gekomen voor Teunis Post. Bij de Jan van den Berg kwam Jannie de Vries de plek van Melissa Schnieders innemen. Beiden door werk verhindert.
Je snapt ook niets van die vrouwen! Uren voor de spiegel om er toonbaar uit te komen zien en dan gaan ze zo op de foto??!
terherk1.jpg terherk2.jpg
terherk3.jpg  terherk4.jpg
terherk5.jpg terherk6.jpg
 Trouwens, dit is Jannie de Vries
De sloepen lagen in het Landal Waterpark afgemeerd. Was wel een krappe bedoening om hier uit te komen mede omdat de wind er voor zorgde dat de sloepen flink verwaaiden. Maar buiten het park gekomen lagen zij in de lij te wachten op de start die voor de Jan van den Berg om 12.11 uur was. Iedereen startte op zich zelf meer ruimte was hier niet. Buiten de betonning was stond er maar 30 cm water en dit zou bij de finish nog parten spelen.
Eerst ging het naar de Heerzijlsebrug en met de wind in de rug werd er door de Jan van den Berg snelheden gehaald van 10 km/h. Voor deze brug werd nog de eerste sloep, die een minuut voor de Jan van den Berg was gestart, ingehaald. De weg was vrij om onder de brug door te roeien. terherk7.jpg
Ook hier ging het met de wind mee of dwars achter in komend. Het echte werk begon in de kanalen van de Haklanshop. Met Windkracht 5 tegen of dwars was het daar bikkelen om er door te komen.
De Moby Dick (nr.32) startte om 12.32 uur als laatste. Enige verwarring was er toen nummer 18 en 21 nog niet gestart waren en de Moby Dick al aan de beurt was. Toch kon de Moby Dick gewoon op zijn tijd starten en de heren waren aan de wedstrijd begonnen. Een wedstrijd die waar men als laatste zou startten en als eerste wilden binnenkomen. Dat was het plan!
Moby Dick, bezig met een inhaalrace, kon zijn 28 slagen mooi vast houden. Ook in de kanalen, met de wind tegen, bleef het hoge tempo erin zitten.
Zo werd er koers gezet richting het Kameleon eiland. Rond dit eiland is het een droge bedoening. Zowel in het water als in de boot. De stuurman van Moby Dick vergeet nog weleens zijn roeiers te laten drinken. Maar door dat het zo droog was zuigt de sloep zich als het ware aan de bodem vast. Snelheid zakt met wel een km/h.
terherk8.jpg De Jan van den Berg was weer op weg naar de Heerenzijlsebrug de Moby Dick was op weg naar het Kameleoneiland. Op dit punt kunnen bij de sloepen elkaar zien. En horen. De heren brulden gigantisch!
De Moby Dick moest nog 2 sloepen inhalen om zo zonder problemen onder de brug door te komen. Voldoende ruimte was er om dit te doen maar eenmaal dichterbij gekomen stuurde de stuurman van  de Mare Australis uit Tollebeek op de Moby Dick af en een schermutseling van riemen aan stuurboords kant was niet meer te voorkomen. Snel herpakte de Moby Dick zich weer en zette nog even aan voor de brug en kon er zo ongeschonden en vlekkeloos onder door.
Snel herpakte de Moby Dick zich weer en zette nog even aan voor de brug en kon er zo ongeschonden en vlekkeloos onder door.
De Jan van den Berg zat ondertussen op het zwaarste stuk. Windkracht 5, pal tegen. Het was worstelen en buffelen. Er lag nog een dames sloep voor hen die maar niet dichterbij kwam.
Daar kwam de Moby Dick aan zetten. Dit was de oppepper die beiden ploegen nodig hadden. Aanmoedigingen werden over en weer geschreeuwd. De spirit kwam terug.
terherk9.jpg
De Jan van den Berg liep langzaam maar zeker in op de voor hen liggende sloep. Kwam langszij om zo tergend langzaam deze voorbij te roeien.
Nu kwam de een na laatste boei in zicht voor de finish.
De Moby Dick had nog 2 boten voor zich, het doel was immers als eerste te finishen.
Voor de boei werd nog even gedronken, nieuwe  energie in het lichaam. Na de boei zou de eindsprint ingezet worden.
De stuurman maakte een beslissing om een interval in te zetten van 15 om 15.   De eerste sloep kwam in zicht evenals de finish. Alles werd gegeven alles moest eruit, ze moesten als eerste over de finish. Maar de voorste boot was niet meer in te halen. Dan maar als tweede.
De sloep werd in gehaald. Nu moest de Moby Dick om de dam heen om vervolgens 50 meter verder te finishen. De Moby Dick kwam de hoek om, met hoge snelheid. Alles werd gegeven het zwart voor de ogen. Het licht ging uit en toen… en toen ja, toen lag daar een plezier vaartuigje te kijken.
Wat nu? De bocht was niet meer te halen. De stuurman moest kiezen of het plezier vaartuigje rammen of er om heen en het risico lopen om op een zandbank te komen. De stuurman koos om er omheen te gaan misschien viel die droogte wel en kunnen we nog gewoon finishen.
Maar het ergste gebeurde! De Moby Dick liep 5 meter voor de finish muur vast. Wat een teleurstelling.
Inmiddels was de sloep die zo juist was in gehaald al gefinisht. De Moby Dick lag nog steeds muurvast. “Eruit”; schreeuwde de stuurman en hij sprong samen met Erik, Albert Jan, Pieter en Auke uit de sloep. Zo werd de Moby Dick over de finish geduwd.
Een mooie race met een frustrerend einde.
De Jan van den Berg kwam aan sprinten en werd door de wedstrijd leiding toe geroepen om de bocht erg scherp te nemen om zo niet vast te komen zitten. Deze finish verliep goed en er werd een tijd neergezet van 2:10:58. De Moby Dick diende  protest in en er werd een halve minuut van hun tijd afgehaald. Zij finishten in een tijd van 1:42:32.
De dames behaalden een 3e plek in de Dames klasse 1. In het algemeen klassement werden zij 8e. naast de snelste tijd behaalden de heren een 3e plek in de Heren klasse 2. In het algemeen klassement belanden zij op een 10e plaats.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− one = three

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.