Moby Dick: Langweer

Snelste tijd geroeid van de 80 sloepen echter niet het gewenste resultaat behaald in Langweer.

De heren van de Moby Dick hebben uitgezien naar de wedstrijd in Langweer. De laatste twee wedstrijden zat er heel veel groei in de snelheden en resulteerde dan ook in prijzen. De trainingen liepen goed en de stuurman verschoof roeiers en schaafde aan techniek en kracht. Tijdens de laatste trainingen kon er steeds vaker gemiddeld boven de 11 km geroeid worden. Het geloof bij de roeiers en de stuurman kwam steeds meer naar boven om in Langweer het oude record van 1.24.18 uur uit de boeken te roeien. Alles moest kloppen en gezien de groei van de mannen moest dit haalbaar wezen. We roeiden in de laatste twee trainingen binnen het half uur van ketelbrug naar de haven met een gemiddelde van ruim boven  11 k/p uur met zelfs pieken over de 13 km/h erbij. Vol moed werden de boten gesopt voor de wedstrijd.

Zaterdag ochtend werd een gedeelte van het team door de stuurman met het bus opgehaald uit huis om vervolgens de Moby Dick aan te koppelen om de riemen bij de schuur erin te leggen. De gezelligheid en de spanning zat er al vroeg in. Alles gereed in en aan de sloep en een biertje voor na de wedstrijd, vervolgens  reden we naar de Esso benzinepomp om bij Gerlof een bakje koffie met een warme sauscijsje te nuttigen .

In langweer was het een drukte van belang .80 sloepen in het piepkleine haventje, wel gezellig hoor. We moesten als laatste starten en de starts waren om de minuut vanaf 12 uur en ook nog 10 minuten pauze tussen de dames en heren. Het was dus 3.5 uur wachten tot de start. Ook de hoofdklasse sloepen waren aanwezig dus we hadden serieuze concurrentie.  

Het start sein klonk en de Moby Dick roeide weg met de gedachte om rond de 1 uur 20 te roeien. De eerste sloep, de Okke, werd bijna al gepakt bij de eerste boei, op naar de Orkaan een serieuze concurrent met snelheid. Deze kwam heel traag dichterbij. Vanaf de start regende het gelijk en het ging steeds harder regenen, ook de wind schuin op de kop gaf weerstand, we hadden hier best wel last van. Op 6 km zaten we op de Orkaan zn roer en er volgde vele pogingen  om ze te passeren. Na de brug moest het gebeuren. Wat werd er gesmeten met de krachten door de roeiers. Achteraf bleek dat onze hoogste gemeten snelheid was 12.7 km was bij het passeren  de Orkaan en deze ging in onze kielzog hangen. 

Ondanks de regen en wind gingen de eerste 7 km  in 10.95 gemiddeld. Met het geloof dat het nog steeds kon gingen we jagen richting de Goudeyk een 12 man sloep uit Terschelling. De stuurman moedigde de mannen aan met het geloof dat we straks met de wind in de rug de snelheid nog hoger kon. We kwamen langzaam dichter bij echter de laatste kilometers had de Moby Dick last van zuiging en zakte de snelheid naar van tegen 11.3 naar 10.3. Er werd mentaal het uiterste van de roeiers gevraagd.  Men ging er helemaal voor en pepte elkaar op. Zeiknat werd er stug door geroeid.  

De Goudeyk konden we helaas niet inhalen voor de finish. Ook moesten we de laatste 500 meter op 1/2 kracht de haven in want we hadden enkele sloepen voor ons en in de laatste meters kregen we geen kans om ze te passeren.

We roeiden uiteindelijk een tijd van 1.26.08. Dit was 6 minuten langzamer dan gehoopt. Toch bleek dit goed voor 10.81 gemiddeld, maar 0.14 langzamer dan in Zwartsluis. Toen hadden we uitstekende omstandigheden. We waren gemengd blij. Er zat niet meer in dit jaar en de roeiers hadden alles gegeven. Ook hadden we het liever anders afgesloten.

Onze tijd bleek uiteindelijk toch goed voor de snelste tijd van de 80 sloepen. En terugkijkend op de gemiddelde snelheid met regenachtige omstandigheden is het toch mentaal onze sterkste wedstrijd van het seizoen.  Een topprestatie uiteindelijk.

We gaan onderhoud doen van de winter en trainen in sportschool om volgend jaar fris en op kracht een aanval te doen naar de eerste 3 plekken in ons klassement. We staan momenteel op plek 7 van de 81 sloepen in ons klassement.

 

Groet,

Pieter Bakker 
Stuurman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ sixteen = 17

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.