Tussen wind en water.

01-10-2005.
In de voorbereidende week waren de roeiers al gewend geraakt aan het slechter wordende weer. Kou regen en wind teisterden de trainingen die `s avonds werden gehouden. Ook het vroege donker worden was niet bevorderlijk voor de temperatuur.

Daarom werd op de vroege zaterdag ochtend alle voorbereidingen getroffen tegen regen en kou. Maar na wat regen buitjes onderweg kwamen de roeiers met 60 ander sloepen, in een zon overgoten Alkmaar aan. Hier werd al weer voor de 13e keer de Victorie Sloepenrace georganiseerd. Het Alkmaar Ontzet van 8 oktober word hier dan uitbundig gevierd. Op zo`n feest kan een goede roei wedstrijd niet ontbreken. 
  Vanacht geen rust gehad, Auke?  
Er stond een stevige bries maar daar had je in de grachten geen last van.    
De wedstrijd bestaat uit twee ronden van 7 kilometer. Deze gaan door smalle vaarten en grachten, in en om Alkmaar. Qua afstand is het te doen, alleen de nauwe grachten, waarin nauwelijks in te halen valt en de bruggetjes waaronder niet geroeid kan worden, kunnen voor veel roet in het eten zorgen. Uiterste concentratie van stuurman het roeiers is op zo`n traject van "levensbelang".
  De Moby Dick staat te wachten voor de kraan..  

De Moby Dick roeide zijn laatste wedstrijd van het seizoen en de traditie in Alkmaar is dat de tijd sneller moest zijn als die van het jaar daarvoor. De Jan van den Berg had net zoals de Moby Dick veel reserve roeiers mee die in deze wedstrijd eindelijk, na 8 maanden trainen, hun kunnen konden tonen.

De start is een verhaal apart bij deze wedstrijd. Men start in groepjes van drie. Dan gaat men ongeveer 350 meter rechtuit waarna er een haakse bocht volgt met een smalle brug. Het is dus noodzaak om tijdens die 350 meter meteen op kop te liggen om niet in gedrang te komen met de mede starters.  

Marco Clots in volle voorbereiding.
 
 
Op deze sprint werd de afgelopen weken flink getraind. Zit je vooraan dan wordt het moeilijk voor die anderen om nog in te halen. Deze start is niet te vergelijken met al die anderen starten. Bij deze start gieren de zenuwen niet alleen door je buik maar door geheel je lichaam en daarbuiten. Je weet dat je geen fouten mag en kan maken. Elke slag moet doeltreffend zijn en moet zoveel mogelijk water verplaatsen. De start van de Jan van den Berg gebeurde samen met de Moos en de Caatje van Warmond. Het startschot ging en de Moos raakte meteen achter. Echter de Caatje van Warmond bood geducht tegenstand. Gelijktijdig stormden de sloepen met een gangetje van 12 kilometer per uur op het beroemde bruggetje af. Nog 150 meter te gaan.

De kop van de Jan van den Berg gaat centimeter voor centimeter voorbij die van de Caatje van Warmond. De stuurman geeft zijn commando`s en zweept de dames op tot nog grotere kracht inspanningen om drama te voorkomen. Twintig meter voor de brug schiet de Jan van den Berg, net op tijd, als eerste, voor de Caatje van Warmond, onder het bruggetje door. De riemen gaan aan een kant geroeid, zo nauw is het onder deze brug, en daarna probeert de stuurman de rust weer in de boot te krijgen. De adrenaline moet eerst even zakken om zo de wedstrijd in een constant ritme te vervolgen.

De Moby Dick was bij voorzorg uit de startgroep van de Azorean High gehaald. Deze twee sloepen kunnen dezelfde sprint snelheid halen. Dit zou voor ongelukken gezorgd hebben. De Moby Dick kon nu met een paar flinke rake klappen voorsprong nemen op de andere twee om zo netjes als eerste bij het bruggetje aan te komen.

 

Wie mis ik nou? 
De Moby Dick, die door communicatieve mistanden met 11 i.p.v. 12 man roeide, had als richt punt de Azorean High. Deze sloep was twee minuten voor hen gestart en vormde zo een mooi mik punt. De eerste ronde werd door de heren snel en zonder hinder geroeid. Snelheid lag tussen de 12 en de 14 km per uur. Bij de nauwe doorgangen kregen de langzame sloepen voorrang en zo af en toe moest de Moby Dick dus flink in de ankers. Op de rechte stukken moesten de langzamere sloepen de snelle sloepen weer voorrang verlenen.
  De roeiers proberen de Azorean High in te halen. 
Dit ging in de tweede ronde voor de Moby Dick bijna mis. De stuurman schreeuwde naar de langzamer sloep voor hen om meer ruimte. Even leek het er op dat deze sloep stuurboord uit zou gaan. De Moby Dick hield bakboord aan. De stuurvrouw keek eens achterom en besloot toen toch maar bakboord uit te gaan. De Moby Dick kwam langszij en riemen vlogen in elkaar. Na een kort hakke getak kon de Moby Dick zich ontworstelen en had weer ruim baan. De Moby Dick roeide toch nog een minuut in op de Azorean High maar deze liet zich op deze korte afstand niet meer inhalen.

 

Azorean High op volle snelheid was niet meer in te halen.  
De Jan van den Berg had mooi ruim baan en legde de eerste ronde af in 47 minuten. De dames kwamen geleidelijk beter in de wedstrijd. De snelheid bleef constant en ging langzaam naar boven. De tweede ronde werd in een snelle 43 minuten afgelegd.
Na een kwartier werden de dames ingehaald door de heren.    
Al met al werd er perfect geroeid. Ondanks de 11 man zette de Moby Dick een tijd neer van 1 uur 16 minuten en 32 seconden. Dit was toch weer een minuut sneller dan vorig jaar. De eindklassering was ook hoger dan vorig jaar. Een 6e plaats in het Heren Hoofdklasse B. En een 26e plaats in het Algemene Klassement. De SpeedCup was de beloning in Alkmaar.
  Zaans ‘natuurschoon’  
Bij de prijs uitreiking kwam de organisatie erachter dat de Voorbijganger, normaliter een vrouwen ploeg, nu gevuld was met mannen. Deze heren hadden dus de SpeedCup van het vrouwen klassement gekregen. Protest van de deelnemers zorgden ervoor dat dit snel werd recht gezet. De SpeedCup ging naar de dames van de Jan van den Berg. Hun tijd bleek de snelste te zijn. Ook zorgde deze tijd ervoor dat zij eerste in het Dames Hoofklasse B werden. Van de 14 dames ploegen die er meededen veroverden zij een mooie derde plek in het Algemeen Klassement.

dames van de Berend Koster, er staan nog meer foto?s van jullie in het foto album. Zo komen jullie toch nog aan een aktie fotootje.

 

 De gehele crew op de foto

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

two + = seven

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.