Spanning en sensatie in Amsterdam.

09-10-2004
De laatste wedstrijd van dit jaar waaraan de Moby Dick en de Jan van den Berg zouden meedoen, werd gehouden in de grachten van Amsterdam. Een wedstrijd die eigenlijk nog maar é©® keer in de geschiedenis van de vereniging was geroeid. Dit was nog met de Moby Dick 2, de huidige Jan van den Berg. Omdat er toen flink wat schade opgelopen was, werd dit een eenmalige gebeurtenis. Tijden veranderen en wat er overblijft, is het smalle 23 kilometer lange traject.

Tiemen Romkes en Roel van Slooten hadden deze wedstrijd zelf geroeid en konden zo de stuurman en roeiers voorbereiden op wat er komen zou. Men kreeg tijdens de race te maken met zeer nauwe grachten en bruggen. Hier kon men absoluut niet inhalen omdat de langzaamste sloep altijd voorrang heeft. Ook de vele rondvaart boten zouden voor oponthoud zorgen. Daar kwam nog eens bij dat de Moby Dick met zijn 8 meter 40, eigenlijk te breed is voor dit soort wedstrijden. De smallere Jan van den Berg zou minder problemen ondervinden.De beide stuurmannen kregen de volgende opdracht mee;

Daar waar het mogelijk was kon men inhalen, kon dit niet, dan zou men het rustig aan doen. Beide sloepen moesten ten alle tijden zonder schade uit de race te voorschijn komen. 

 Morgen stond heeft ……..
Een groot aantal sloepen zouden er aan deze wedstrijd meedoen. 131 sloepen in totaal, moesten in twee uur tijd allemaal bij de Java kade het water in. Daarom werd er ook op deze zaterdag, weer vroeg vertrokken.

Nadat de sloepen te water waren gelaten werden zij naar de binnenhaven, nabij het Scheepvaartmuseum, gesleept. Hier zou om 11.00 uur de eerste start plaats vinden.  

Hier is het nog rustig maar het zou weldra veranderen.  

Hadassa heeft er zin in.

 

De dames van de Jan van den Berg starten om 12:05 uur. In deze startgroep van vier, bevond zich de sloep van de Hogeschool uit Utrecht met de Urker roeier, Gijs Cretier.

Start van de Jan van den Berg.                                                  (foto Grachten Race)

 

De Jan van den Berg startte vlot en de andere sloepen hadden het nakijken. Dit was nodig omdat na 400 meter het eerste obstakel, in de vorm van een spoorbrug, opdoemde. Hier wilden de meiden als eerste onder door. Daarna kwamen zij op ruimer water.Men ging door de IJhaven, Ertshaven en via de Mond van het Amsterdams Rijnkanaal, naar het Lozingskanaal met zijn bruggen. Daarna kwamen ze in de nauwe Singelgracht aan. Hier begon de grachten race pas echt.Ondertussen was de Moby Dick als allerlaatste gestart. Om 13.25 uur starten zij met de drie andere snelle sloepen waaronder de Azorean High en de Yellow Finn. Ook zij gingen als eerste onder de spoorbrug door.Op het eerste stuk was het voor de Moby Dick goed roeien. De sloep was in zijn element al hoewel de roeiers nog even wennen moesten. De ploeg was door ziekte danig door elkaar gehusseld en niet iedereen zat op zijn eigen plek. Dit bleek ook wel want op dit eerste stuk kon er geen duidelijk gat met de concurrentie worden geslagen. Deze roken het gewoon dat de Moby Dick in de grachten met problemen kwam te zitten.
 

Start Moby Dick.

(foto Willem Borsboom) 

Voorin het deelnemers veld weerde de Jan van den Berg zich goed. Doordat zij een stuk smaller was kon men redelijk snel het bochtige en nauwe parcours volgen. Ook werd er met regelmaat een andere sloep ingehaald.

Aan het einde van de Herengracht ging het echter mis. Eerst was daar een rondvaart boot die gelijktijdig met hen onder een brug vandaan kwam. Deze bleef zijn koers en snelheid vasthouden. De stuurman schreeuwde naar de schipper of hij de rondvaart boot voorbij mocht gaan. De schipper deed net of hij niets hoorde en voer gewoon door! Honderden Chinezen keken toe, filmden en namen foto?s van onze dames. Tot op een gegeven moment de gracht te nauw werd voor beide boten. De stuurman liet met 1 kant roeien waardoor de sloep tegen de rondvaartboot aan kwam. De Chinezen zaten bijna in de sloep. De stuurman drukt de Jan van de Berg bij de rondvaart boot vandaan. Op dat moment ging de rondvaart boot, gelukkig, rechtsaf waardoor de Jan van den Berg zijn weg kon vervolgen.

   Rondvaart boten voeren af en aan.
Sommige bruggen waren behoorlijk laag. De stuurman trok zich aan de onderkant van de brug vooruit. 

 

 

 Bukken!!

In de Keizersgracht gebeurde het onvermijdelijke. De Jan van den Berg moest een haakse bocht nemen en direct onder een brug door. Daardoor zagen zij niet dat er een rondvaart boot aan kwam. Het toekijkende publiek zag het wel aankomen en schreeuwden het uit van ontzetting. De beide boten knalden met de voorkanten op elkaar. De roeisters werden door elkaar gegooid en de consternatie was zeer groot. Gelukkig mankeerde niemand iets. Ook de Jan van den Berg was er goed van afgekomen. De sloep was op de rubberen stootrand van de rondvaartboot geknald. Hierdoor was er totaal geen schade aan sloep en rondvaart boot. De geschrokken roeisters konden zo de wedstrijd vervolgen.
Moment van aanvaring met de rondvaartboot. (Foto st. Sloeproeien Wormerveer)  
De Moby Dick had nog geen problemen ondervonden in de nauwe grachten gordel. De Azorean High en de Yellow Finn zaten achter de Moby Dick aan. De Moby Dick kon zo de wedstrijd dicteren. Hieraan kwam een einde toen er een haakse bocht moest worden genomen met daarna direct een nauwe brug. De stuurman besloot om de buiten bocht te nemen omdat de riemen niet meer gebruikt konden worden en daardoor een scherpe bocht niet mogelijk was. Vlak na deze nauwe brug stuiten zij op een serie voor de kant liggende pontons en moes men vol in de ankers. De Azorean High die een stuk smaller is, kon de binnen bocht nemen en voer de Moby Dick voorbij.

Direct werd er de achtervolging ingezet maar langzaam kwam men er achter dat deze samengestelde ploeg niet in topvorm was.

   Bij de molen rechtsaf.

De brede Moby Dick kreeg nu te maken met de fairplay van andere langzamere sloepen. Sommige lieten de snellere Moby Dick voorbij en anderen bleven stug hun koers vast houden. Men kwam nu ook op het nauwere gedeelten waar inhalen gewoonweg niet meer mogelijk was. Hier moest de Moby Dick lijdzaam afwachten tot zij de ruimte kreeg om deze langzamere sloepen in te halen.

Op dit punt vergrote de Azorean High zijn voorsprong. Inmiddels was de Yellow Finn ook dichterbij gekomen en ook zij profiteerden van een scherpe bocht waarin de Moby Dick niet kon roeien. De sloep kwam bijna stil te liggen. De Yellow Fin schoot de Urker roeiers aan de binnen kant voorbij. De frustratie was groot bij de roeiers, om toe te zien, hoe de Yellow Finn langzaam maar zeker hun voorsprong vergrootte.

 

Veel publiek stond er op de bruggen te kijken. Op de rechter foto kunt u duidelijk zien hoe nauw het soms was. De Moby Dick is dus nog breder en kon met beide kanten hier niet roeien.

 

Alles werd nog op alles gezet om de achterstand weer goed te maken maar ook op dit gedeelte ondervond men veel hinder van het deelnemersveld en van hun zelf. Men besloot om geen brokken te maken en de wedstrijd gewoon verder uit te roeien.

De wedstrijd was afwisselend en zat vol spanning en sensatie maar of de Moby Dick hem nog een keer roeit, is en wordt de grote vraag voor volgend jaar. Op vele stukken, waar anderen gewoon door konden gaan, kon er vanwege de smalle doorgangen niet worden geroeid. Op deze plekken lag de Moby Dick bijna stil. Al met al heeft de Moby Dick een derde snelle tijd behaald. 2 uur 17 minuten en 46 seconden. 1 minuut 28 langzamer dan de Yellow Finn en 4 minuut 9 langzamer dan de Azorean High. Daarmee behaalde de Moby Dick een 52e plaats in het Algemeen Klassement.De Jan van den Berg kon veel beter door de grachten heen komen. Dit was ook te zien aan hun tijd van 2 uur 45 minuten en 19 seconden. De snelste damestijd. Hiermee veroverden zij de speedcup en ondanks de straftijd een 15e plek in het Algemeen dames Klassement.   

 

 Gelukkig was er geen schade gemaakt!
 (Foto; stuurman van de dikke Bertha.)

 

De uitslag van de Grachten Race.    

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 + = nineteen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.