Bloed en zonnesteken.

3 september 2011.
Afgelopen zaterdag kwam Roeiploeg Urk weer in actie in Rotterdam. Daar werden de wereldhaven dagen gehouden. Voor de roeiers was er dan de Maasrace die gekenmerkt wordt door de massale start.

Hier begon de pechdag mee! Vroeg in de ochtend erachter komen dat deze nog op slot zit. Kun je wel weer even naar Emmeloord karren om de het er af te laten halen.  maasr2011k5.jpg 
   
Het was broeierig warm wat de roeiers zeer nadelig kon wezen. De start was 13:05 uur. Het totale waterverkeer werd hier voor stil gelegd.
 
De stuurman van de Moby Dick zocht een plekje vooraan om zo snel mogelijk weg te kunnen. Het Bengaals vuur brandde en de laatste minuut ging in. Na drie korte toeterstoten ging de Moby Dick ervan door.  
   
maasr2011k1.jpg  Aan stuurboord zijde drukte gelijk een Gigs zich in de riemen van de Moby Dick waardoor ze gelijk hinder van ondervonden . Na wat duw en trek werk kwamen ze los. Maar recht voor de Moby Dick lag de Ekiep 9 uit Barneveld. Deze wilde niet aan de kant. Hierdoor profiteerde de Azorian High die al op snelheid was gekomen.
   
Toen de ruimte er was kwam de Moby Dick op snelheid.   maasr2011k2.jpg 
   
maasr2011k3.jpg  Te Maru uit Tollebeek. 
   
Onder hard gejuich van de Urker vlag ging de Moby Dick onder de Erasmus brug door. Voor hun lag de Azorian High aan kop en de Mercator uit Rotterdam tweede met de Moby Dick er vlak achter. De achtervolging werd ingezet. De race ging richting Feyenoordkade . Het gat tussen de Moby Dick en de Azorian High werd langzaam aan groter. De stuurman deed zijn uiterst best om zijn ploeg aan te moedigen en door het warme weer werd er om de 8 minuten gedronken.  maasr2011k6.jpg 
   
De Mercator zette een klein sprintje in waardoor ze los kwamen van de Moby Dick. De Moby Dick lag nu op de derde plek. Na de Feyenoord kade ging het achter het eiland langs naar de oversteek van de Maas. Dit is altijd een lastig stuk van de route. Hier staat bijna geen wind en in het water ondiep. 
 
Ondertussen was de Moby Dick een strijd met zichzelf aan het voeren. De Mercator begon nu ook uit te lopen op de Moby Dick. Na de oversteek van de Maas was het gat tussen de Moby Dick en de Azorian High 2 kilometer.  
 
Er werd nog van alles aan gedaan om het gat zo klein mogelijk te houden. 
   
maasr2011k4.jpg 

Ter hoogte van Tropicana sloeg de man met de hamer Gerrit zo op zijn hoofd en was hij zo verhit dat hij niet meer kon. Misselijk en ziek ging hij onderin de sloep zitten. 

Zo moesten ze verder met 11 man.

   
maasr2011k7.jpg 
   
maasr2011k8.jpg  Nadat de man met de hamer Gerrit uitgeschakeld had sloeg hij Mark een bloedneus. Mark spoelde een keer en bleef vol aan doorroeien. Het waren zware verhitte omstandigheden.  
   
Na Tropicana ging het de grachten in richting de Leuvehaven. De mannen werden aangemoedigd door het plubliek. Dat was net wat ze nodig hadden, de snelheid kwam er weer in. En geconcentreerd werd er door geroeid de Maas weer op richting de Jobshaven waar de finish was. Het zijn de laatste 2 kilometer maar wel de lastigste. Door het drukbevaren water komen de golven van alle kanten. Jennie en Marja stonden daar weer met de vlag te zwaaien zodat de ploeg het laatste beetje energie op hun riem kwijt konden .
 
Zo streden ze richting de finish. De Moby Dick moest 2 sloepen voor zich laten en kwam als derdes binnen.
 
Door de warme omstandigheden waren er meer roeiers die last van de warmte hadden en werden met ziekenauto’s afgevoerd.  
   
   

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 64 = oneenseventy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.