Bouw van de Wolter Huisman

Project “Orca”.
Hoe is dit ontstaan, het bouwen van een super lichte roeisloep van composiet (Koolstof vezel of Carbon Fiber genaamd) die nog niet bestaat en op een manier gebouwd die, voor zover bekend, nog niet voor een roeisloep gedaan of toegepast is.
Voor een antwoord op deze vraag moeten we eigenlijk weten welke geschiedenis hier aan vooraf ging. De geschiedenis van Vereniging Roeiploeg Urk.  Dus terug gaan naar het begin, het ontstaan van de roeiploeg Urk en zo inzicht te krijgen waarom, hoe, waardoor en wat ze willen nl: de aller snelste te zijn.

Geschiedenis.
Toen Roeiploeg Urk startte in het jaar 1987 wist men niet wat er de daaropvolgende jaren allemaal nog zou gaan gebeuren en hoe het zich zou gaan ontwikkelen.
De aanleiding van het ontstaan van de roeiploeg kunt u vinden bij het kopje historie op de site van de vereniging Roeiploeg Urk.
Beginnen met een groepje van 8 jongens is door de jaren heen gegroeid naar een echte sloeproeivereniging van rond de 55 personen varend met 2 roeisloepen met 2 heren en 2 meiden ploegen.
Zo is ook de ontwikkeling van het materiaal door de jaren heen meegegroeid niet wetend waar het zou eindigen en welke kansen en mogelijkheden ze zouden krijgen.
Al met al heeft het er toe geleid dat we nu een gerenommeerde roeivereniging zijn die in de sloeproeiwereld een toonaangevende plek inneemt. Dit als een innoverende vereniging die op het hoogste niveau mee draait met het meest modernste en nieuwste materiaal.

Innovatie is de rode draad die door de geschiedenis van Roeiploeg Urk heen loopt, want om mee te gaan met je tijd, moet je de tijd voorruit zijn!

Moby Dick.
Zoals gezegd zijn we gestart in 1987 met het kopen van een echte oude Whaler sloep, deze lag ergens in Friesland. Half gezonken in een modder sloot, in een erbarmelijke staat.
Een sloep met een rijke historie die vele omzwervingen had gemaakt, dit is ook terug te lezen onder de kop historie op de site.
Deze werd “opgeknapt” of te wel hij moest half vernieuwd worden. Verrotte spanten en romp delen werden vervangen, de boorden in de lak en de romp wit, zwart en rood geverfd. Toen werd deze gedoopt met de naam Moby Dick, naar de beroemde ongrijpbare witte walvis. Ook  mede dat dit een originele whalersloep was.
Vervolgens in 1988 gestart met het sloeproeien en dit al doende uit te vinden en zijn we destijds met de toen nog schaarse wedstrijden mee gaan doen.
Na een paar jaar begon de houten sloep uit elkaar te vallen, in de laatste wedstrijden moesten we zelfs de boorden met touwen aan de doften vast binden en daarom wilden we iets nieuws, en dat moest iets snellers en iets beters zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− one = 1

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.