Bouw van de Wolter Huisman

Deze frees machine sneed de platen in stukken en freesde de vormen in het MDF. Voorzag dit gelijk van codes van welke laag deze was. Graveerde maatvoeringen in het hout zoals spant nummers enz. zodat je later met het bouwen niet alles hoefde uit te meten.
Zo werden een 280 platen MDF verwerkt van 244×122 cm en kwamen er 115 “passtukken” uit de frees die samen opgebouwd de mal zouden vormen.

Bouw frame.
Ondertussen werd er een ruimte gezocht waar de sloep gebouwd kon worden, dicht in de buurt van Vollenhove waar de werf staat en Bart Bijma de bouwer woonde.
Vlak achter Vollenhove werd een ruimte gehuurd in een oude voormalige kippen schuur waar een werkplaats werd ingericht. Er werden wanden en stellingen geplaatst. Verwarming, verlichting en voorzieningen aangebracht.
Hier zou de mal worden op gebouwd, deze moest op een vlakke, stabiele en verplaatsbare ondergrond komen te staan. Verplaatsbaar, omdat het de bedoeling was dat op een gegeven moment de mal naar Huisman getransporteerd moest worden voor het bak proces, de Quar cyclus genaamd. Voor het samensmelten en de uitharding van het materiaal moet deze verhit worden.

Er werd een werkvloer gemaakt van zware vurenhouten balken met underlayment platen.
Deze werkvloer werd 11 meter lang en 2.50 meter breed en werd precies waterpas op de oneffen vloer gesteld.
Toen dit klaar was werden de maldelen laag voor laag achtereenvolgens van Royal Huisman Shipyard naar de kippenschuur gebracht

Opbouw van de mal.
Op de werkvloer werden de delen van de in elkaar gezet. Beginnend bij laag A waar je de vorm van de kiel al in kunt zien zitten .
Dit waren ook de grootste en zwaarste delen deze moesten met 5 of 6 man opgetild worden en op de juiste plek worden gepositioneerd. Dit tegen elkaar aan. En vervolgens werden de lagen B, C en verder opgebouwd. Zo werd langzamerhand de vorm van de boot zichtbaar.
Deze delen werden ook weer op elkaar gelijmd en geschroefd zodat het een stevig geheel werd want het mocht in geen geval gaan “werken” of uit elkaar basten of vervormen met het verwarmen van de mal tijdens het bak proces. Temperaturen moest deze doorstaan van wel 100 graden.
Toen de eerste lagen op elkaar zaten, werden deze eerst  aan de binnenkant afgewerkt, omdat dit gedeelte tijdens het bouwproces niet meer uit elkaar ging
De laatste 2  bovenste lagen van de rand van de sloep wel, om later tijdens de bouw de boorden er op te kunnen maken en te lammineren, maar hierover later meer.
Eerst werd  de binnenkant in de epoxy lak gezet om het hout lucht dicht, hard, stof en splinter vrij te maken
Daarna werden de naden geplamuurd en geschuurd om de mal zo glad mogelijk te krijgen zodat de buitenkant van de sloep, de romp superglad zou worden zodat er geen gram plamuur gebruikt hoefde te worden.
Daarna werd zoals gezegd de laatste verwijderbare randdelen van de mal opgebouwd en ook afgewerkt. De mal was klaar het lammineren kon beginnen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

40 + = eightenforty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.