Bouw van de Wolter Huisman

Rand doften.
De doften komen op een rand aan de binnenkant van de sloep te liggen. Deze rand is ook van schuimgemaakt wat dan later weer werd gelamineerd. De hoogte, ten opzichte van de boorden wordt uit gemeten en de gefreesde stroken worden pas gezaagd en geschuurd.
Vervolgens worden deze schuimranden er met twee componenten kit in gelijmd.

Uithouders.
Door de ovale vorm van de sloep krijgt deze 4 uithouders. Zo staan de dollen op een rechte lijn. Deze uithouders worden van roest vrij staal gemaakt, en zullen in de boorden moeten worden bevestigd. Hiervoor werden pijpjes van fiberglas in het schuim van de boorden gelijmd. Later zullen de pennen van de uithouders in deze pijpjes worden gestoken en volgegoten worden met twee componenten lijm. Er wordt een speciale gatenboor voor composiet gebruikt. Dit om versplintering van het materiaal tegen te gaan.

Omdat er op deze plek, tijdens het roeien, zeer grote krachten ontstaan wordt deze flink verstevigd. Deze versteviging wordt gemaakt van op elkaar gelamineerde composiet plaatjes die om de pijpjes heen in het schuim worden verzonken. Ook de bevestiging punten van de kikkers en sleepogen worden verstevigd door aluminium plaatjes in het schuim te laten verzinken.

Doften.
De doften worden van 3 cm dik schuim gemaakt, deze platen worden ter plekke op maat gemaakt. Op de zijkant van de mal staan de z.g. spant maten in gefreesd.
Voor de juiste balans is de plek, waar de doften moeten komen, van te voren berekend. Dit wordt vanuit de spantmaten aangegeven. Bijvoorbeeld; vanuit spant nr. 9 moet de doft 22,5 cm naar achteren komen, dit wordt uitgezet en precies met de juiste ronding er aan gemaakt zodat het exact past met het er in lijmen. De zitbank van de stuurman is anders van constructie omdat deze 10 cm hoger komt te zitten om over de roeiers heen te kunnen kijken. Voordat dit ging gebeuren moesten er veel afwegingen worden gemaakt.

Toen het idee klaar was hoe het eruit moest komen te zien werd er eerst weer een mal gemaakt. De vorm wordt in het schuim gemaakt en dan in elkaar gelijmd.
Toen deze en de andere banken klaar waren werden ze gelamineerd.
Eerst weer een lijm laag en vervolgens een geweven laag onder 45 graden daarna vier lagen draden composiet en daarna weer een geweven laag onder 45 graden, de andere kant op.
De draden composiet geeft enorm veel sterkte aan de bank. Zo hoeft er, tegen door buigen, in het midden geen ondersteuning te komen. Deze onderdelen worden later op de werf met een Quar cyclus meegebakken.

Het plamuren van de hoeken.
Het composiet kan moeilijk een hoek van 90 graden maken. Daarom worden alle hoeken van de aangelijmde boorden en de doften rond geplamuurd en de oneffenheden van de boorden vlak geplamuurd. Deze plamuur wordt eerst aangemengd. Daarna wordt deze in een koker geperst zodat het met een kitspuit kan worden aangebracht. Dit wordt allemaal weer geschuurd. Daarna wordt, voor een betere aanhechting, op het schuim, eerst weer een lijm laag aangebracht. Hierna worden de boorden gelamineerd. Op deze 4 lagen komt weer het scheurweefsel voor een gladde afwerking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− one = 2

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.