Bouw van de Wolter Huisman

Schotjes voetsteunen.
Ondertussen was Bart Bijma met vakantie, even een paar weken er tussen uit.
In deze periode hebben ze op de werf rest/afval stukken composiet achter gehouden die wij nog konden gebruiken. Na de vakantie van Bart kon hij daardoor gelijk gaan beginnen met, de schotjes van de voetsteunen, te lamineren. Dit was overigens nog een heel plakkerig priegelwerkje. Deze schotjes werden, nadat ze gelamineerd waren, ingepakt. Klaar om te bakken. Dit werd weer op de werf gedaan, in een kleine oven.
Intussen werd de sloep waterpas op de werkvloer afgesteld. Zo zouden de doften en voetsteunen ook waterpas in de sloep komen. Vervolgens werden de doften, die op de werf gebakken waren, op hun plek in de boot gelijmd. Ook werden er lipjes naast de doften in de zijkant geplakt om later de drinkflessenhouders aan te bevestigen. Op het voordekje werd een houder voor het wedstrijdnummerbord geplakt. Achterop de spiegel kwam een vlaggenstok houder. Daarna werden de schotjes met behulp van mallen met de juiste breedte en haaks, per twee er in gelijmd. Dit wat overigens een secuur werkje om alles recht evenwijdig en waterpas er in te krijgen op een plek waar alles rond en schuin is. Maar door de perfecte berekeningen en tekeningen paste alles precies op de plek waar het moest komen.

Tussen de achterste voetsteunen werd een “dashbordje” gemaakt voor de bevestiging van het draadloze log. Tussen de middelste steunen kwam ook een plaatje voor de zonnecel, wat de voeding was voor de zender die met het log communiceert. Deze zit daar weer onder en is gekoppeld aan de snelheidopnemer die weer in de bodem van sloep komt te zitten. Voor deze opnemer werd een speciale massieve doorvoer gemaakt. Verder werden alle gaatjes, op de randen en in de hoeken nog eens nagelopen en dicht gekit.
De sloep kon bijna naar de spuiterij maar eerst moest er nog, voor het roer, een doorvoer in de spiegel gemaakt worden. Er werd een gat in de spiegel gezaagd en aan de binnenkant werd er een stukje schuim weg gefreesd. Zo ontstond er ruimte voor de bevestiging van het roer beslag. Deze werd er aan gelamineerd en plaatselijk verwarmd.

Er werd besloten om de hele sloep nog een Quar cyclus op de werf mee te laten draaien om alles nog eens goed uit te laten harden. Tegelijkertijd kon ook nog een reparatie aan het composiet van de scheg uitgevoerd worden die dan gelijk meegebakken werd.
Als alles klaar was dan kon de sloep geverfd worden. Dus op naar de spuiterij.

In de spuiterij.
Een boot die gemaakt is op een speciale manier, van speciaal materiaal vereist ook een speciale behandeling.
Waar kun je nu het beste zijn, natuurlijk bij de specialisten van Royal Huisman Shipyard die hier toppers in zijn.
Bart Bijma regelde dit, die wist natuurlijk precies bij wie hij zijn moest.
De afdelingschef van de spuiterij Gerard Lok was de juiste man en nam deze verfklus op zich en maakte een verfplan. Bij de uitvoer van dit project werd hij bijgestaan door een aantal medewerkers uit de spuiterij.
De verf werd geleverd door International Paint. Dit bedrijf zit bijna onlosmakelijk met roeiploeg Urk verbonden. Vanaf de start in 1987 sponsort dit bedrijf de verf voor zowel de sloepen als de riemen. Meer informatie hierover kunt u vinden op http://www.yachtpaint.com/.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− one = three

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.